Livsfarlig brohalka

I flera år har bilister vittnat om faran att köra över Berg-näsbron i Luleå.
Vid regnigt väder kan plåten på broklaffarna bli hal som såpa.
Nu ska Vägverket göra om vägunderlaget.

LULEÅ2005-08-25 06:30
I tisdagens Kuriren skrev bilisten Göran Forsberg i Luleå en insändare om riskerna att passera Bergnäsbron i Luleå. Han menade att det bara är en tidsfråga innan någon dör. Själv hade han varit med om hur hans bil vid regnigt väder plötsligt tappat greppet om körbanan. Den blev som en halkbana. Bilen gick inte för fort. Däcken var bra. Han gled över i motsatt körbana.<br>&nbsp;? Min stora lycka var att närmaste mötande fordon var cirka 75 meter bort, uppger han.<br>Flera andra bilister har under veckan hört av sig till Kuriren och berättat om liknade incidenter på Bergnäsbron. MC-förare uppger att de aldrig ens kör på själva plåten vid broklaffarna. De senaste åren har 5?10 personer varje sommar ringt till Jan Nordqvist, driftledare på bygg- och underhållsdelen på Vägverket, om faran på Bergnäsbron.<br>&nbsp;? De som hör av sig säger att de helt plötsligt kan få något som liknas vid vattenplaning. Bilen tappar styrförmågan, säger Jan Nordqvist.<br>?Som att köra på blankis?<br>Även Ove Lundberg som är trafikledare och projektledare för trafiksäkerhetsfrågor på Vägverket har kontaktats av många bilister.<br>&nbsp;? Jag har känt att de som hört av sig, verkligen har upplevt det här som ett problem och att det har blivit värre och värre. Durkplåten på bron är räfflad men har nötts ner, säger han.<br>Plåtarna har funnits på Berg-näsbron sedan sommaren 2002.<br>För nästan exakt två år sedan inträffade en omfattande seriekrock på Bergnäsbron. Kuriren har tagit del av de polisanmälningar som bilisterna gjorde då, 18 september 2003. En bilförare beskriver olyckan som att det: ?är glashalt på plåtarna, bilen kanar, endast på grund av det våta väglag som råder vid lätt regn?. En annan bilist vid seriekrocken berättar att ?ABS på bromsarna var aktiverad under hela inbromsningen då det var glashalt på vägplåtarna?. <br>En som var med vid den seriekrocken är Jonny Nilsson i Luleå.<br>&nbsp;? Det var jättejättehalt. Poliserna trillade till och med när de gick på plåtdurken på bron och de sade att det får inte vara så här halt. Det var som att köra på blankis. Senare samma dag körde en bekant till mig av plåtdurken och hamnade i räcket på bron, säger Jonny Nilsson.<br>Svårt mäta friktionen<br>Han anser att Vägverket borde ha varnat för att det inte går att bromsa på den långa sträckan med plåtdurkarna och bergärde ersättning. I svaret till honom hänvisade Vägverket till de mätningar som gjorts som inte visade på några hala plåtdurkar och skrev: ?Vägverket beklagar det inträffade, men anser inte att skadan vållats genom Vägverkets fel och försummelse. Ersättning kan därför inte betalas ut i detta fall?.<br>Jan Nordqvist uppger att Vägverket gjorde flera mätningar av friktionen på plåten vid broklaffarna. Det finns ingen sammanställning av dessa men inga onormala värden uppmättes.<br>&nbsp;? Vi hittade aldrig de tillfällen när trafikanterna upplevde det här, säger han.<br>Ove Lundberg menar att det är svårt att mäta friktionen med den utrustning som finns till hands. Bromssträckan är för kort på plåten för att mätningarna ska bli bra.<br>&nbsp;? Man hinner köra över den, säger han. <br>Otäck upplevelse<br>En kvinna berättar för Kuriren om en mycket tidig morgon för ett år sedan. Det var bara två bilar på Bergnäsbron och de körde i samma riktning. Den morgonen känns fortfarande otäck.<br>&nbsp;? Jag har alltid tyckt att det har varit obehagligt att köra över bron vid klaffarna, det är som om bilen inte är stabil där, så jag tog det extra försiktigt, och så helt plötsligt lyfts jag över plåtarna och över på andra sidan i motsatt körbana, jag såg bara bropelarna komma emot mig. Jag skadade mig lite där bältet sitter och lite i axeln men bilen fick bucklor. Jag kontaktade polisen som kom ut på plats men polisen sade att det inte är något fel här på bron, man måste anpassa hastigheten efter väglaget. Då sade även den andra bilisten som kommit i en bil bakom mig att vi båda hade kört under 50 km/timmen, minns kvinnan.<br>Varje dag kör 16.000?17.000 bilister över Bergnäsbron.<br>&nbsp;? Om du tänker på hur många bilister som passerar där en dag, och om det nu vore trafikfarligt, så har det ju inte hänt så hemskt mycket, eller hur jag nu ska uttrycka mig. Bergnäsbron är inte överrepresenterat med det här jämfört med andra vägar, säger Jan Nordqvist.<br>Ska åtgärda vägunderlaget<br>Flera bilister uppger dock att de kommit över på fel sida men då har det inte varit mötande trafik, är det inte bara rena turen att de klarat sig?<br>&nbsp;? Ja, absolut, det är rena turen, säger då Jan Nordqvist.<br>Vägverket har beslutat att inom tre veckor åtgärda vägunderlaget vid broklaffarna. Ny betong ska gjutas som planerat sedan tidigare eftersom det är spår i den nuvarande.<br>Dessutom ska det klistras fast ett material på plåten som då får en matt sträv yta. Just den åtgärden kan göras tack vare 700.000 kronor som blivit över efter en upphandling på vägbyggnadsavdelningen. Jan Nordqvist uppger att beslutet togs för en månad sedan.<br>Vägarbetet kommer att utföras när det är lite trafik bland annat på nätterna för säkerheten, och kommer att innebära tillfälliga hastighetsbegränsningar på Bergnäsbron.<br>I helgen börjar arbetet.<br>&nbsp;? Man får bara hoppas att inget händer nu de här sista dagarna, säger Jan Nordqvist.<br><br>katarina.karlsson@kuriren.com<br>0920/376 23
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om