Litar inte på att larmen fungerar

Nattpatrullen fortsätter med förstärkt personalstyrka och ska kontrollera att trygghetslarmen verkligen fungerar nu under kommande helg. "Eftersom vi fortsätter med vår extra beredskap kan jag säga att vi inte fullt ut litar på operatören" säger socialchef Gabriella Sjöström.

Socialchef Gabriella Sjöström säger att nattpatrullen fortsätter med förstärkt bemanning och extra besök under helgen.

Socialchef Gabriella Sjöström säger att nattpatrullen fortsätter med förstärkt bemanning och extra besök under helgen.

Foto: Anna Isaksson/Arkivbild

Luleå2020-10-17 06:00

Under förra veckan förekom fördröjningar av kommunens trygghetslarm på upp till 24 timmar. Förra fredagen fick socialförvaltningen besked från larmoperatören Tunstall AB att systemet fungerade igen, men problemen återkom under helgen. Natten mot torsdagen avled en person efter att förgäves ha tryckt på sitt trygghetslarm åtta gånger. 

– Vi har förstärkt bemanningen. Vi har våra ordinarie fyra nattpatruller i tjänst och så har vi tagit in ytterligare två extra personal, säger Gabriella Sjöström.

Det gjordes direkt när problemen med larmsystemet uppdagades förra veckan.

– Eftersom vi inte känner oss trygga med att det fungerar än, kommer vi inte att släppa de extra insatser vi har. Vi kommer att fortsätta följa upp larmen hela helgen och se till att de kommer in i realtid. På måndag tar vi ett nytt beslut om hur vi fortsätter, säger Gabriella Sjöström.

Det fanns inget reservsystem när problemen uppstod, vad tänker du om det?

– Det är allvarligt. Det har varit väldigt långa fördröjningar på vissa larm. I normala fall har det undantagsvis förekommit att det har varit en timmes fördröjning, men nu pratar vi alltså om fördröjningar på 24 och 10 timmar förra veckan och 5-6 timmar denna vecka. 

Utöver den anmälan som socialförvaltningen redan har gjort till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, så ska det även göras en fördjupad utredning gällande händelsekedjan i anslutning till dödsfallet. Gabriella Sjöström uppger också att alla avvikelser och incidentrapporter i själva larmen i samband med teknikproblemen ska granskas närmare.

– När det har lugnat ned sig ska vi gå igenom allt, men nu är prio ett för mig och verksamheten att säkerställa att personer som har trygghetslarm får extrainsatser och kan känna sig så trygga som det bara är möjligt under rådande situation. 

Hur har ni stöttat personalen i nattpatrullen efter dödsfallet?

– Jag vet att chefen för gruppen har erbjudit de anställda möjlighet till samtal. Personalen har verkligen gjort ett fantastiskt jobb. Många har jobbat extra och alla har bidragit för att det ska fungera så bra som möjligt. Att som personal behöva hamna i en situation där en person med trygghetslarm far illa, det känns absolut inte bra. Det är oerhört beklagligt. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!