Linköpings svar på Steve Jobs besökte Luleå

Superentreprenören Martin Källström besökte Luleå under onsdagen. Och gav sina bästa tips om hur du lyckas med din idé.

Luleå2017-08-30 10:47

Martin Källström vaknade i Sinksundet, tittade ut över vattnet och kunde kliva ut på farstun och njuta av morgonluften i Luleå.

Han har tagit emot över 20 svenska och internationella priser för entreprenörskap och innovation.

Och sovit på hotell världen över.

– Alla hotell världen över är i stort sett likadana. Nu fick jag istället hyra en liten stuga, pratat med lokalinvånarna och lära mig någonting, säger Martin Källström.

I lokalpressen kallas Källström för Linköpings svar på Steve Jobs (Apples medgrundare). Han är serieentreprenör och erfaren startupgrundare. Hans dagbokskamera, Narrative Clip, är såld världen över i hittills 35 000 exemplar. Bland annat till USA:s personal i Afghanistan som enkelt kan ha med den i sin vardag utan att själva behöva trycka på en knapp – den fästs med ett clips och fotar själv.

– Jag är uppväxt i tron att man gör det man drömmer om, säger 42-åringen.

Föräldrarna har akademikerbakgrund, studerade i Uppsala under den gröna vågen på 70-talet och flyttade sedan 30 mil söderut till Småland och startade ett eget lantbruk med 18 mjölkkor.

– På den tiden gick det att försörja sig på 18 mjölkkor, det skulle aldrig gå i dag. De följde sin dröm och gjorde den verklig. Jag trodde att alla var så. Däremot är det väl inte alla barn som följer i sina föräldrars fotspår utan är mer rebelliska. Jag intresserade mig mer för böcker och datorer än för lantbruk, säger Martin Källström.

Han läste till ingenjör i Linköping och det var också där hans idé om dagbokskameran föddes. När Martin var 22 år avled hans pappa. Tio år senare var också mamman borta. När Martin tittade i fotoalbumen fann han mest bilder från födelsedagar och trevliga sommarutflykter. Han saknade vardagsbilder, ja bilder från livets alla skeenden.

– Det är jätteviktigt att man själv tror på sin affärsidé från början. Men det kanske inte är den första idén du satsar på. Skriv gärna ned tio olika idéer innan du bestämmer dig för att satsa på en, som blir verklighet, säger Källström och fortsätter:

– Bryt dig sedan ut från skolmiljön, om det är där idén startade, och omge dig med personer som kompletterar dig. Det är jätteviktigt att ha med dig människor som inte är precis som dig själv.

Och en viktig del, som många glömmer bort.

– Använd dig av marknadsföring. Det är lika viktigt med marknadsföring som att sälja för att få ut din produkt på marknaden, säger Källström.

Martins hörnstenar

1) Teamet: Bygg ett team med människor som kompletterar varandra.

2) Produkten: Ni måste alla tro på det ni gör och satsar på.

3) Marknaden: Glöm inte bort att använda marknadsföring i form av mediebolag eller PR-byrå.

4) Finansiering: Ni kan locka investerare som får 20 procent varje gång. 80 procent, 64 och 51. Då är ni ändå majoritetsägare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!