Linda Larsson från Luleå är SSAB globalt.
Det är ingen slump.
Hon arbetar med framtidsfrågor vid SSAB i Luleå. Inte minst då acceptansen av Lean production, eller Toyotamodellen som det välstrukturerade arbetssättet och användningen av resurserna också kallas. Modellen tilltalar dessutom studenter på väg ut på arbetsmarknaden, berättar hon.
Framåtsyftande
Hennes uppdrag har betydelse för valet av Linda Larsson på omslaget till SSAB:s årsredovisning, som skickas ut över världen och som finns på hemsidan.
- De ville framhäva personer som jobbar på två av SSAB:s viktigaste områden. Framåtsyftande, alltså, berättar hon.
Den andre blev Stefan Skans, tjänsteman från Knowledge service center.
Han i kostym och slips.
Hon i SSAB:s blågula arbetsställ.
- Ledordet är att det ska vara äkta, markerar Sara Blix, press- och informationsansvarig vid SSAB Luleå. I det här fallet innebär det att de kläder anställda normalt bär ska de ha på sig när de på arbetsplatsen möter omvärlden.
Hela syftet
Det här är en del i en strategi från SSAB. Liksom att kvinnor lyfts fram i offentliga sammanhang.
Företaget marknadsför sig som modernt, med arbetsplatser där många vill jobba.
Andelen kvinnor vid SSAB i Luleå är tio procent och ska öka. Inte bara en image, påpekar Sara Blix.
- Vi menar allvar och jobbar hela tiden med att få in fler kvinnor. I fjol, till exempel, var 50 procent av sommarvikarierna på stålverket kvinnor. Problemet är att färre kvinnor än män söker, därför försöker vi komma ut och uppmana kvinnor att söka.
Det har gått tio år sedan Linda Larsson, som nybliven ingenjör, började vid SSAB.
- I dag pratar vi mycket om trivsel och arbetsglädje. Vi pratar mer om att ha en säker arbetsplats, säger hon.
Övervikt
Sandra Söderberg, som arbetar med rekryteringen, uppger att SSAB till vissa befattningar tar hjälp av rekryteringsföretag.
I ledningsgruppen i Luleå är förhållandet 60-40, männen är fler. Även på andra chefsnivåer finns kvinnor.
Linda Larsson säger att SSAB försöker lyfta fram många kandidater, många chefsämnen.
- Senare, när valet ska ske, gäller enbart kompetensen.
Studenter som kommer in i företaget har sällan lönen som huvudfråga, snarare undrar de över utvecklingsmöjligheterna inom bolaget och utsikterna för den som har chefsambitioner, berättar Sandra Söderberg.