Linda Larsson och ytterligare 9.000

Det ska vara en kvinna i år, utåt och på jobbet.
I gamla tider rekryterades personal via bildfria annonser med texten "Sökes". Gruvarbetare var medelålders män med pannlampor. I industrin gällde säckiga overaller och trasa i fickan.
I dag är rekryteringen kopplad till ett företags image och rena vetenskapen. Arbetsgivarna satsar kraftfullt, och inte sällan via konsulter, på att framstå som bästa arbetsgivaren i konkurrensen om arbetskraften.
Helst då välutbildad, och gärna kvinnor.

UTTÄNKT. Karriärtidningen är egentligen en annons. De skogsarbetande tjejerna anspelar på generationsskiftet i skogen.

UTTÄNKT. Karriärtidningen är egentligen en annons. De skogsarbetande tjejerna anspelar på generationsskiftet i skogen.

Foto: Linda Wikström

Luleå2012-06-05 06:00

Linda Larsson från Luleå är SSAB globalt.

Det är ingen slump.

Hon arbetar med framtidsfrågor vid SSAB i Luleå. Inte minst då acceptansen av Lean production, eller Toyotamodellen som det välstrukturerade arbetssättet och användningen av resurserna också kallas. Modellen tilltalar dessutom studenter på väg ut på arbetsmarknaden, berättar hon.

Framåtsyftande
Hennes uppdrag har betydelse för valet av Linda Larsson på omslaget till SSAB:s årsredovisning, som skickas ut över världen och som finns på hemsidan.

- De ville framhäva personer som jobbar på två av SSAB:s viktigaste områden. Framåtsyftande, alltså, berättar hon.

Den andre blev Stefan Skans, tjänsteman från Knowledge service center.

Han i kostym och slips.

Hon i SSAB:s blågula arbetsställ.

- Ledordet är att det ska vara äkta, markerar Sara Blix, press- och informationsansvarig vid SSAB Luleå. I det här fallet innebär det att de kläder anställda normalt bär ska de ha på sig när de på arbetsplatsen möter omvärlden.

Hela syftet
Det här är en del i en strategi från SSAB. Liksom att kvinnor lyfts fram i offentliga sammanhang.

Företaget marknadsför sig som modernt, med arbetsplatser där många vill jobba.

Andelen kvinnor vid SSAB i Luleå är tio procent och ska öka. Inte bara en image, påpekar Sara Blix.

- Vi menar allvar och jobbar hela tiden med att få in fler kvinnor. I fjol, till exempel, var 50 procent av sommarvikarierna på stålverket kvinnor. Problemet är att färre kvinnor än män söker, därför försöker vi komma ut och uppmana kvinnor att söka.

Det har gått tio år sedan Linda Larsson, som nybliven ingenjör, började vid SSAB.

- I dag pratar vi mycket om trivsel och arbetsglädje. Vi pratar mer om att ha en säker arbetsplats, säger hon.

Övervikt
Sandra Söderberg, som arbetar med rekryteringen, uppger att SSAB till vissa befattningar tar hjälp av rekryteringsföretag.

I ledningsgruppen i Luleå är förhållandet 60-40, männen är fler. Även på andra chefsnivåer finns kvinnor.

Linda Larsson säger att SSAB försöker lyfta fram många kandidater, många chefsämnen.

- Senare, när valet ska ske, gäller enbart kompetensen.

Studenter som kommer in i företaget har sällan lönen som huvudfråga, snarare undrar de över utvecklingsmöjligheterna inom bolaget och utsikterna för den som har chefsambitioner, berättar Sandra Söderberg.

Enboms gäng

Omkring 110 av de 1.100 heltidsanställda vid SSAB i Luleå är kvinnor. Andelen kvinnor är därmed tio procent.

Platschefen är en man, Stefan Enbom.

Medelåldern vid SSAB i Luleå är 46,6 år för arbetare och 48 år för tjänstemän.

Koncernchef är Martin Lindqvist.

Koncernen hade i slutet av förra året 9.100 anställda.

1975 och 2012

NJA.

Så beskrevs nuvarande SSAB
i Luleå kort och gott. Det var då.

"Attraktivt kunskapsföretag". Så kallar sig SSAB-koncernen i senaste årsredovisningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om