Gunnar och Barbro Liljedahl sålde vårdlyfttillverkaren Liko till nordamerikanska Hill-Rom 2008.
Nu ska Likos forskning och produktutveckling flyttas och förenas med en likartad verksamhet som Hill-Rom har utanför New York.
– Jag var rädd för det här, säger Gunnar Liljedahl.
Hill-Rom tappar kunnandet i Alvik, det är dålig hantering av kunskaper, anser han. Liljedahl är bekymrad för Likos del och skeptisk till flyttbeslutet.
– Jag säger lycka till. Det är inte så enkelt som det låter att flytta kompetens. Nog finns det duktigt folk överallt på jorden men det behövs erfarenhet från de som varit med, och det behövs kunskap på området. Det här handlar om personer som jobbat i många år med det här, säger han om de som är knutna till Alvik.
Gunnar Liljedahl säger att det handlar om en mycket speciell bransch, och man ska hantera varumärken med varsamhet. Liko har ett starkare varumärke, och det insåg ägaren Hill-Rom efterhand.
– De försökte ju byta ut det, men gick tillbaka till namnet Liko.
Gunnar Liljedahl är inte imponerad över Hill-Roms produktutveckling.
– Det fanns däremot ett danskt och ett norskt företag som var starka på området. Amerikaner vågar inte chansa, för det är i princip spöstraff som väntar den som misslyckas. Det gör att de är dåliga på att tänka nytt. Jag stod för mycket av kunnandet på området och erbjöd mig att ställa upp och hjälpa dem. I princip blev jag utmotad. De tyckte inte att de behövde mig och var rädda för att jag skulle styra, och det kan man ju förstå.