Liko i förväntans tider

Liko jobbar vidare och kommande år satsas det mer än vanligt på produktutveckling, uppger vd Daniel Ahlqvist.
– 2013 var ett bra år och 2014 blir också det.

LIKVÄRDIGT. Nu finns 130 anställda i Alvik. Antalet har i stort sett varit konstant i flera år, uppger vd Daniel Ahlqvist.

LIKVÄRDIGT. Nu finns 130 anställda i Alvik. Antalet har i stort sett varit konstant i flera år, uppger vd Daniel Ahlqvist.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2013-12-31 06:00

Liko är framgångssagan där ett familjeägt företag ständigt växte på åkern i Alvik. För några år sedan övertogs företaget av nordamerikanska börsbolaget Hill-Rom.

Innan ägarna Gunnar och Barbro Liljedahl sålde förutspådde de en kraftig tillväxt. Nye ägaren var på samma linje.– Gunnar och Barbro sålde 2008, världen såg annorlunda ut då, konstaterar Daniel Ahlqvist.

Slog till

Finanskrisen slog igenom kort efter affären. Fast Liko klarade sig bra jämfört med många andra företag. Nu finns 130 anställda i Alvik, ungefär det antal som fanns redan för flera år sedan. I Vuollerim jobbar 22 personer med kompletterande tillverkning och det finns ytterligare anställda i Sverige.

Årsomsättningen för Liko AB har ökat till omkring 450 miljoner kronor, enligt senast kända årsredovisning. I bolaget ingår svensk verksamhet och försäljningen i hemlandet medan omsättningen från utlandet lagts i den nordamerikanskt ägda koncernen.

– Det är svårt att jämföra siffrorna med hur det var innan, säger Daniel Ahlqvist. Förra räkenskapsåret redovisade Liko AB en vinst på 65 miljoner kronor.

60 länder

Bland mer eller mindre nytillkomna mottagarländer märks Nya Zeeland, Kina och länder i Mellanöstern.

– Vi har nu försäljning i ett 60-tal länder. USA är fortfarande störst. Genom att vi har så många länder kan vi parera, det är ju känt att länder som Spanien, Italien och Grekland fick problem, säger Daniel Ahlqvist.

Senaste åren har sättet att tillverka förändrats radikalt. Kommande år ska en satsning utöver det vanliga ske på produktutveckling och det finns förväntningar på 2014.

– Kvalitet och produktutveckling är viktigt för oss, säger Daniel Ahlqvist.

Några ytterligare byggen planeras inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om