Det var 2019 som en kvinna i 70-årsåldern föll från en lekställning på Leo lekland i Västerås. Kvinnan skadades allvarligt efter att ha fallit två meter mot ett betonggolv och fick vårdas en tid på sjukhus.
Konsumentverket meddelade att Leos lekland behövde byta till ett större fallskydd i botten av trappan, inte bara i Västerås utan vid samtliga anläggningar. Ett år senare genomfördes en inspektion som visade att felet fanns kvar bland annat i anläggningen i Luleå.
Leos lekland överklagade böter, men förvaltningsrätten valde att gå på Konsumentverkets linje.
Anders Forssten, affärsutvecklingsansvarig vid Leos lekland, skriver till Norrbottens-Kuriren för att ge sin syn på händelsen.
"Vi beställde omgående utbyte på samtliga lekland. Enligt överenskommelse med Konsumentverket kunde byte ske i samband med ordinarie servicerunda då problemet inte bedömdes som akut (så kallat c-fel med liten risk för skada). Tyvärr missade servicefirman vi anlitar att byta mattorna på leklandet i Luleå vilket förstås är en brist och ytterst vårt ansvar. Så snart vi blev varse om detta åtgärdades felet i Luleå samma dag."
Han menar att företaget har dagliga, vecko- och månadsrutiner för att säkerställa att Leos lekland är säkra.
"Leos tycker inte att Konsumentverkets avgift var skälig med tanke på att de inte ansåg att bytet behövde ske omgående. Vi hade dessutom justerat övriga lekland enligt den överenskomna utbytesplanen. Därför överklagade vi deras beslut."