Leklust en god affär
Konceptet med ett stort lekland inomhus har visat sig vara en succé. Ett år efter invigningen i Luleå bygger Leo?s Lekland ut. Man öppnar också i Umeå och fler orter är på gång. -Marknaden är ung, så det gäller att agera nu, säger delägaren Joakim Gunler.
RÄTT I TIDEN. Ett stort lekland inomhus är helt rätt i tiden, konstaterar ägarna av Leo´s lekland, Jonas Rönnqvist och Joakim Gunler.
Foto: Håkan Gidlöw
Och lite förvånande kanske, hade man till och med på sommaren riktigt högtryck - inomhus.-Det var väldigt många norrmän och vi hade fullt även när det var fint ute. Vi såg också att vi måste förbättra ventilationen och göra mer plats för de vuxna som kommer hit med sina barn. Då blir det fler sittplatser, fler kassor, toaletter med mera. Bättre service helt enkelt, säger Joakim Gunler.De förbättringarna är man i full gång med just nu, men även själva leklandet ska också utvecklas. -Ja, vi är riktigt bra för barn upp till tolv. Nu ska det också bli fler grejer som gör det ännu roligare och utmanande för dem upp till 14 år, säger Gunler.Investeringen går på cirka två miljoner kronor. Efter utbyggnaden, som ska vara avklarad kring jul, mäter leklandet 2.450 kvadratmeter.Andra anläggningar av den omfattningen finns inte norr om Stockholm. Gunler konstaterar att man kom in på en helt ny marknad där det i dag förutom de själva finns en stor aktör. -Men det kommer fler, så det gäller att agera nu, sedan är det för sent Franchising
En populär aktivitet är födelsedagskalasen som går att boka in här. Men också många skolklasser och idrottsföreningar kommer hit för sina terminsstarter och avslutningar. Det betyder att det krävs en relativt stor hemmamarknad och det styr också platserna som de nya etableringarna hamnar på. -Det är många kommuner som vill att vi etablerar oss. Vi tar reda på var det finns förutsättningar att driva ett Leo?s lekland. Förutom marknaden gäller det att hitta lämpliga lokaler, säger Joakim Gunler.Dessutom gäller det att hitta personer som vill äga och driva anläggningen. De etableringar som görs utanför Luleå, sker på franchise-basis enligt ett eget utarbetat system.-Vi tror att ska man få det att fungera så som är utgångspunkten för vår idé, så måste man äga anläggningen och själv finnas på plats. Bland det viktigaste är att det ser rent och fräscht ut alltid och överallt på anläggningen.Vi lägger ner väldigt mycket tid på att städa, säger Jonas Rönnqvist.Leklandet i Luleå kommer man dock att driva själv också för att här kunna testa olika utvecklingsidéer. Haparanda är en ort där många intresserade entreprenörer anmält sitt intresse för att driva ett lekland. Men det är inte enligt Rönnqvist en ort som man prioriterar just nu och det har att göra med osäkerhet kring om den lokala marknaden är tillräckligt stor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!