Luleå lokaltrafik (LLT) förklarar felet på bussen på nyårsnatten med att en säkring gick. Det i sin tur berodde på en trasig styrenhet som i dag är utbytt.
Det förklarar LLT:s tekniske chef Mattias Andersson.
– Dörrarna är det som felar mest på bussarna, det är mycket störningar, säger han.
Trafikchefen Eva Malmgren fyller i:
– Ledbussarna är de äldsta bussarna vi har. Vi har börjat förnya dem, säger hon.
På nyårsnatten lyckades föraren bemästra felet genom att öppna framdörren för hand vid varje hållplats.
Vid den andra incidenten med barnvagnen rullade bussen iväg trots att kvinnan befann sig på insidan med grepp om barnvagnen på utsidan.
– Det ska inte gå, då måste dörrbromsen ha varit trasig, säger Lars Öström, mekaniker på LLT:s verkstad.
Det är också den förklaring som lämnats till familjen. Varken Öström, Andersson eller Malmgren har någon kännedom om den incidenten men de menar att den förklaring som lämnats till familjen förmodligen är rimlig.
– Det finns ju även klämskydd på dörrarna. Men allt kan ju gå sönder, säger Eva Malmgren.
Det har riktats kritik mot LLT för att de lämnar en ensam förare att hantera en fullsatt buss med berusade nyårsfirare. Men Eva Malmgren berättar att vid de samtal de haft med de förare som körde under nyårsnatten har ingen klagat över detta.
– De tycker att det fungerar, säger hon.
Den ledbuss som krånglade på nyårsnatten är åter i trafik. Bussarna använda företrädesvis inom nattrafiken.
LLT servar bussarna en gång i månaden ungefär, lite varierande på hur långt de gått mellan servicetillfällena.
Det finns sex ledbussar av totalt 65 bussar i trafik. Ledbussarna är från början av 90-talet och som redan sagts de äldsta bussar LLT har.
LLT har drygt hundratalet fast anställda förare plus ett 40-tal timanställda.