Ledare berättade om ledarskap

Seher Yilmaz, ordförande i Elevorganisationen, berättade om ledarskap mot bakgrund av sin egen skolgång.
Där fanns lärare som gav prov på både dåliga och goda ledaregenskaper.

LULEÅ2005-09-16 06:30
Seher Yilmaz har varit ordförande i Elevorganisationen i Sverige sedan våren 2004. Vid föreläsningen på Luleå Tekniska Universitet påpekade hon att hon under sin tolvåriga skoltid blivit påverkad och formad av sina lärare.<br>I dag är hon själv ledare i Elevorganisationen och även i andra sammahang i livet.<br>&nbsp;? När jag blev ordförande insåg jag att jag behövde bestämma mig för hur jag skulle vara som ledare, att bli en tydlig ledare och bli stark och trygg i min ledarroll.<br>Seher Yilmaz hade inte några teoretiska kunskaper i ledarskap.<br>&nbsp;? Det blev då naturligt för mig att se tillbaka mot min skoltid och hur mina lärare var.<br>Hon drog ett antal exempel från skoltiden. ?Pelle? hade historia och samhällskunskap. Han kunde få utbrott för småsaker, skrika och bete sig märkligt.<br>Lugn och prestigelös<br>Klassen accepterade inte detta utan tog upp problemet med Pelle. Han tog saken lugnt och prestigelöst. Pelle förstod att det inte handlade om honom som person utan att han skulle kunna förändra en liten sak så att lärandet fungerade bättre.<br>&nbsp;? Det imponerade på mig. Jag har lärt mig att jag kan komma långt i mitt ledarskap om jag är lugn och prestigelös.<br>En annan lärare, i slöjd, hade egenskapen att han själv tog över och utförde moment som eleverna inte klarade.<br>&nbsp;? Han fick mig att känna att jag inte kunde något. Så nu tänker jag tvärtom ? om jag litar på människors förmåga att ta ansvar och genomföra saker blir detta mycket bättre gjort.<br>Seher Yilmaz berättade även om positiva exemplet Anette, lärare i psykologi. Trots att de hade ämnet som enda lektion på fredagen kom eleverna på lektionerna.<br>&nbsp;? När Anette kom till klassrummet den första lektionen hade hon ingen planering alls med sig. Hon frågade vad vi ville göra, vågade släppa taget litet. Allt blev då mycket intressantare och roligare.<br>Tänka igenom ledarskapet<br>Viktigt som ledare är att ta sig tid med att tänka igenom sitt ledarskap, avrundade Seher Yilmaz.<br>&nbsp;? Hur jag vill vara som ledare, vad vill jag ha fram. Och ta sig tid att utvärdera detta.<br>Bengt Klefsjö, programledare och entusiasmerare för denna traditionella konferensdag, undrade om Seher Yilmaz fått möjlighet att berätta om sina idéer och filosofi inom lärarutbildningen.<br>&nbsp;? Nej, de har inte släppt in mig, svarade Seher Yilmaz.<br>&nbsp;? Jag ska hjälpa till där, lovade Bengt Klefsjö.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om