Läxor effektlöst enligt forskningen

Läxor har låg effekt på elevers skolprestationer.Det uppger skolforskaren Martin Karlberg.– Läxfria skolor har inte sämre resultat.

FÖRÄLDRASTÖD KRÄVS. Enligt skolforskaren Marin Karlberg är reflekterande läxor bra att göra hemma för en del elever. Men det gäller att föräldrarna kan ge stöd, något som alla inte förmår av olika anledningar.

FÖRÄLDRASTÖD KRÄVS. Enligt skolforskaren Marin Karlberg är reflekterande läxor bra att göra hemma för en del elever. Men det gäller att föräldrarna kan ge stöd, något som alla inte förmår av olika anledningar.

Foto: Eija Dunder

Luleå2013-11-20 07:27

Enligt Martin Karlberg, lektor i specialpedagogik vid Mälardalens högskola, har alla typer av läxor generellt sett en ganska låg effekt på elevers skolprestationer. Däremot, säger han, kan vissa typer av uppgifter ha god effekt på annat.

– Läxor kan fungera som förberedande för högre studier. Fast det är inget man undersökt men det är logiskt och rimligt då elever lär sig studieteknik.

Varför läxor har låg effekt på skolprestationer är inte heller något som forskningen klarlagt, men det finns en relativt ny studie som visar att lärare inte följer upp läxor i tillräckligt stor utsträckning.

– Sedan har lärare ett tryck på sig att ge läxor, både från föräldrar och barn vilket leder till att de på grund av tidsbrist inte alltid ger så väl genomtänkta läxor. Numera finns det en del läxfria skolor och de har inte utmärkt sig med några sämre resultat.

Olika typer av läxor

Även olika typer av läxor har visat på olika resultat. Martin Karlberg säger att läxor av repeterande karaktär, så som glosor och multiplikationstabellen, passar ganska bra att ge som hemuppgift då eleverna behöver lägga mycket tid på att lära in dessa.

– Då kan man gott lägga en del av den tiden hemma.

För en del elever är reflekterande läxor bra att göra hemma, däremot kan det bli ganska ojämlikt då hjälp från föräldrarna är ett måste för många.

– Elevers hemförhållanden ser olika ut. Alla föräldrar kan inte eller har inte tid att hjälpa till.

Konflikter vid läxläsning

Läxläsning hemma kan också skapa konflikter. Enligt Martin Karlberg innebär läxläsning inte något större problem i en tredjedel av familjerna. Men i resten är det problem, alltifrån att föräldrarna tjatar i varierande grad till att det var och varannan gång blir en stor konflikt.

– Det gäller att skapa förutsättningar för att barnen ska vilja göra läxorna på sikt. Man ska tjata och hota så lite som möjligt för att undvika att det blir en negativ situation för barnet. För då blir hela situationen med läxor negativt betingat och så fort läxorna kommer upp ur väskan så kommer barnet att ha en negativ inställning då de vet att det leder till att föräldrarna blir arga och dem själva sura eller ledsna.

I stället ska föräldrarna uppmuntra barnet när de gör läxorna. Martin Karlberg förklarar:

– Jag brukar prata om att ta barnet på bar gärning när de gör bra saker då det visat sig ha bra effekt på barns beteende.

Belöna barnet

Slutligen om det ändå inte funkar så kan föräldrarna tillföra yttre motivation, en belöning helt enkelt.

– Det kan till exempel vara mer skärmtid när läxan är klart. Det handlar inte om pengar eller leksaker utan mer om att barnet får mer av det den redan tycker om, gärna sådant som är gratis och enkelt.

Ytterligare ett tips är att poängsätta olika sorters läxor och belöna genom att olika poäng ger olika sorters favörer så som övernattning och att få bestämma fredagsmys.

För att öka effekten av läxor behövs följande enligt Martin Karlberg:

Läxorna följs upp i skolan.

Skolan har god kommunikation med hemmet om när och hur läxor görs. Skolan måste se till att instruera hemmen.

Individualisera läxorna (hela klassen har inte samma behov då kunskapsnivåerna varierar).

Tumregler inför läxläsning enligt Martin Karlberg:

Barnet ska ha fått sina grundlägande behov tillgodosedda. Först mellanmål och sedan göra läxan så att de är någorlunda pigga och mätta. Ej klockan 22.00 på kvällen.

En plats i hemmet där barnet kan sitta och där de kan få lagom mycket lugn och ro och lagom mycket stöd. En del vill ha eget rum medan en del vill sitta vid köksbordet, framför en tv kanske inte är det bästa.

Om barnen inte själv håller reda på läxor måste föräldrar göra det. Viktigt med struktur och planering när läxor ska göras.

Dela upp större läxor i mindre enheter, gör lite varje dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!