Lax väcker liv i Kallax cargo

Lax från Norge till Asien ska väcka liv i Kallax cargo. Det är målet för den satsning som fem nya delägare har. Samtliga nya delägare är verksamma i transportbranschen. Tre av dem är norska, en är svensk och en finländsk. I planerna ingår att kombinera fisktransporter med vanligt gods.

NYA DELÄGARE. "Vi tror på Kallax cargo och dess idéer, det är därför vi blir delägare", säger Karl-Erik Ström, Kalles bud & transport i Luleå. Till vänster Mikael Wiik, Wiiks transport, Skibotn och till höger Robert Jakobsen, Meyership, Mo i Rana.

NYA DELÄGARE. "Vi tror på Kallax cargo och dess idéer, det är därför vi blir delägare", säger Karl-Erik Ström, Kalles bud & transport i Luleå. Till vänster Mikael Wiik, Wiiks transport, Skibotn och till höger Robert Jakobsen, Meyership, Mo i Rana.

Foto: Eija Dunder

LULEÅ2008-05-08 06:00
Bakom de nya delägarnas satsning finns en enkel ekvation: genom att transportera lax från Luleå flygplats till Asien sparas ett dygns leveranstid jämfört med dagens transporter. - I dag kör vi lax med lastbil från Nordnorge till Stockholm, Oslo och Helsingfors. Men det börjar bli trångt på de flygplatserna. Dessutom har laxodlingarna under senare tid flyttats allt längre norr ut i Norge. Det har ökat vårt intresse för Luleå och Kallax cargo säger Robert Jakobsen på Meyership i Mo i Rana.Två-tre plan i veckan
I planerna ingår att köra två, tre plan i veckan från Luleå flygplats med lax och kanske med andra varor. Planerna presenterades på en presskonferens på flygplatsen på onsdagen.- De nya delägarna tillför kompetens till Kallax cargo, företagen har stor erfarenhet av transportbranschen och de har ett brett kontaktnät som vi kommer att ha nytta av, säger styrelseordföranden Anders Sandberg.Kommunalrådet Karl Petersen säger att han är mycket nöjd med att Kallax cargo får ytterligare fem ägare utöver de tre gamla, Luleå kommun, NCC och Norrporten. De tre gamla ägarna kommer också att skjuta till 1,5 miljoner kronor vardera till Kal-
lax cargo för att öka bolagets rörelsekapital.De nya delägarna i Kallax cargo är Meyership i Mo i Rana, Lars Holm Shipping, Tromsö, Wiiks transport, Skibotn, Kalles bud & transport, Luleå och Kalottspedition i Helsingby i Finland. De nya delägarna går in med 500.000 kronor vardera i Kal-
lax cargo.Totalt åtta ägare
- Vi blir delägare i Kallax cargo eftersom vi tror på företaget och dess idéer, säger Karl-Erik Ström på Kalles bud & transport i Luleå.Med ägartillskottet får Kallax cargo åtta ägare. De ska tillsammans utse en styrelse som i sin tur ska bestämma om VD ska anställas och hur organisationen kring företaget ska se ut.-  Självklart undersöker vi marknaden när det gäller transportflygplan och det ska inte bli några problem att få tag på det vi behöver, säger Anders Sandberg.Något startdatum för den första flygningen i det nygamla Kallax cargo är inte klart men Sandberg talar om att komma igång före årsskiftet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!