Lättlärt med lekfulla miljöer

De närmaste tre åren ska en rad skolgårdar i Luleå kommun uppgraderas till levande pedagogiska miljöer. Tacka Miljöskolans verksamhetschef Göran Öhman för det. Han är initiativtagare till ett treårigt projekt som tar avstamp ur barnens nyfikenhet.

Lekfullt. "Jag har ett barnperspektiv i projektet," säger Miljöskolans verksamhetschef, tillika Miljönämndens ordförande, Göran Öhman.

Lekfullt. "Jag har ett barnperspektiv i projektet," säger Miljöskolans verksamhetschef, tillika Miljönämndens ordförande, Göran Öhman.

Foto: EIJA DUNDER

Luleå2010-06-28 06:00
- Det här är en gammal idé som vi funderade kring redan i början av 2000-talet säger Göran som gått en utbildning hos SLU i Uppsala på ämnet skolträdgårdar. En matnyttig upplevelse som sen ledde till att skolchefen Sture Bryggman slog fast att nu skulle treårsprojektet sjösättas i Luleå kommun.Utbildat personal
Öhman har arbetat med ett eget projekt "Träd på gården" hur man utvecklar skolmiljön och utbildat skolpersonal i ämnet och hans arbetsmetoder har till och med lyfts fram i europeiska seminariesammanhang. - Jag utgår från barnperspektivet, säger Göran om projektet för vilket barn- och utbildningsförvaltningen omfördelat en miljon om året ur sin budget. Pengarna ska satsas på prioriterade förskole och grund- samt gymnasieskolemiljöer.- I samarbete med parkförvaltningen bygger vi nu exempelvis spiarkojor till Porsöskolan. Kojor som ska lära ut matematik , ja naturvetenskap överhuvudtaget berättar Göran. Två snickare från Miljöskolan ska arbeta med tillverkandet och miljötänk med flera kriterier är med i högsätet. Byggnadsmaterialet handlar i huvudsak om furu som kommer från kommunens egen skog.-Vi bygger akvedukter där barnen får studera vattnets väg, säger Göran Öhman som innan man beslutar om leverans noga pratar med skolan ifråga för att få veta just deras önskningar och behov. Borgmästarskolan, Hemäng är andra skolor som får leverans av skolgårdsinstallationer som komplettering eller nyskapande. Det kan handla om kompass och tidur och andra intressanta saker som ska förfärdigas.Tankeprocess
- Det är fascinerande att se hur de här sakerna sätter igång en tankeprocess både hos eleverna och pedagogerna, och hur de börjar diskutera med varandra. Barn som har koncentrationssvårigheter kan plötsligt fokusera, säger Göran Öhman, tillika miljönämndens ordförande.Projektet ska också utbilda skolpersonalen till att själva se och förstå de möjligheter de kan ha i den befintliga utemiljön, för ibland ser man inte skogen för alla träd, poängterar verksamhetschefen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om