Lätta tåg får tyngre avgift

Banverket föreslår att moderna tåg som sliter mindre på rälsen får högre banavgifter.
Tunga tåg får lägre.
Helt fel, anser Pelle Svensson, VD för Connex.
Paradoxen är dock att Connex Norrlandståg kan komma att gynnas.

LULEÅ2006-02-25 06:30
Alla trafikutövare på svenska järnvägar betalar till Banverket för att köra på spåren. <br>Systemet med avgifter är på gång att förändras och ett förslag från Banverket har vållat oroliga protester från järnvägsoperatörerna.<br>En del i förslaget är att tunga tåg som kör långt får en liten avgiftsminskning.<br>Mindre och lättare tåg, exempelvis regionala persontåg, drabbas av ökade avgifter. <br>Tågkompaniet har reagerat och gjort tummen ner för förslaget.<br>Pelle Svensson konstaterar att Connex betalar för att använda Banverkets infrastruktur.<br>&nbsp;? Självklart tycker vi att vi ska betala för den förbrukning av resurser som vi nyttjar. Om vi åker långt ska vi betala för sträckan, om vi åker tungt ska vi betala för det.<br>Huvudlöst förslag<br>Banverkets förslag går stick i stäv mot detta system, anser Connex.<br>&nbsp;? Principen borde ju vara att det är förbrukade resurser som man ska betala för. Tunga gammaldags grejor ska vi betala mer för än nya lätta grejor. Hur ska vi annars ha drivkraft till att investera i skonsammare och bättre tåg?<br>&nbsp;? Förslaget är fullständigt huvudlöst för oss.<br>Det märkliga är att Connex åtminstone delvis skulle gynnas av det förslag som man dömer ut.<br>&nbsp;? Vi kör ju gamla, långa och tunga persontåg på Norrlandstrafiken. Det är inte alls säkert att vi skulle missgynnas där. Ändå tycker vi förslaget är mot alla kloka principer. Å andra sidan kör vi moderna Reginatåg i Norrbotten som skulle drabbas av ökade avgifter och även på Kinnekullebanan har vi modernare tåg.<br>Connex har yttrat sig till Banverket via branschorganisationen Tågoperatörerna.<br>&nbsp;? Jag ska träffa Banverket på måndag i annat ärende. Men naturligtvis ska jag tala om vad vi tycker. Ärligt talat måste någon ha tänkt litet fel här. <br>Stadd i förändring<br>Bakgrunden till vad som händer på spåren är att regeringen tidigare mer på politiska grunder bestämt storleken på avgifterna efter att Banverket lagt förslag. Några riktigt fastställda nivåer har det inte varit frågan om. <br>Järnvägsverksamheten i Sverige är stadd i förändring. Ett antal EG-direktiv antogs för ett par år sedan. Dessa har nu införts i svensk lagstiftning via en ny järnvägslag. I den anges förutsättningarna för hur banavgifter ska tas ut. Dessutom får Banverket i uppgift att bestämma avgifterna i enlighet med järnvägslagen.<br>Brett samråd<br>&nbsp;? Vi ser på hur vi ska rigga ett avgiftssystem för att uppfylla villkoren i järnvägslagen, säger Anders Svensson, chef för Banverkets transportpolitiska sektion, till Kuriren. Och hur vi ska styra mot det som vi tycker är viktigt på sikt: Bättre miljö, mindre slitage på våra spår och annat. Vi vill också se på hur ett avgiftssystem ska kunna användas för att uppnå detta.<br>Banverket genomför just nu ett brett samråd om förslaget.<br>&nbsp;? Vi har fått in en del synpunkter. När förslaget skrevs var vi själva inte klara med alla konsekvensbedömningar och är nu mitt inne i beredningen med kompletterande analyser. Kompakt motstånd mot avgiftsfördelningen? Nja, inte kompakt motstånd men vi hade förväntat oss att få in del synpunkter. Vi ser på dessa och jag räknar att att det bli vissa förändringar. Exakt vad är svårt att säga nu.<br><br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/37621
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om