Lätt vinter för isbrytarflottan

En vecka återstår.
Sedan kan isbrytarbesättningarna pusta ut och börja putsa båtarna för nästa säsong.
Årets isläge har varit fördelaktigt, konstaterar befälhavaren för Ymer Gunnar Schumacher.
Men finalen blev besvärlig. Finsk is drev mot Norrbottenskusten.

LULEÅ2004-05-04 06:30
När Kuriren besöker gamla malmhamnen i Luleå, som numera är hemvist för Ymer, Oden, Frej och Atle, är bara Oden ute på uppdrag. Det räcker.<br>Isen har börjat ge vika för våren. Ett rejält vårregn kan litet längre fram ge dödsstöten åt sista isflaken. De sjunker till botten.<br>Ymer tar vid när Oden går till kaj i dag och gör sista ispasset av isbrytarna. De andra tar sommarvila.<br> ? När inget annat hjälper måste vi bogsera, säger Gunnar Schumacher och visar på den rejält tilltagna bogserwiren när vi klivit ombord. Den är 56 millimeter tjock och 300 meter lång. Wiren är så stark att vi inte kan ha den kopplad direkt till båtarna. Vi har en svagare wire längst ut. Går något sönder blir det den svagare.<br>Bekymmer med trafiken<br>Vinden friskar i när vi står på akterdäcket.<br> ? Nu är vi i slutskedet på vintern, fastslår Gunnar Schumacher. Jag skulle tro att det bara är ytterligare en vecka under vilken sjöfarten kan få bekymmer. Vi ska vara ute så länge. Därefter är det bara för oss att börja måla, skrapa, underhålla och förbereda oss för nästa vinter.<br>Ännu kan man inte ropa ?isfritt föröver?.<br> ? Vi har bekymmer med trafiken, dels på Luleå, dels på Haraholmen i Piteå. Det har täppt till igen vid fyren nära inloppet till Haraholmen.<br>Ostliga vindar under sista veckan medförde att den is som vållat besvär för båtar vid finska kusten blåste till Norrbottenskusten. Sydlig vind på 14 sekundmeter de senaste dagarna tryckte dessutom upp is mot Nordströms grund och inloppet till Luleå.<br> ? Litet tuff final, ja. Helt isfritt i skärgårdsvikarna kan det bli om 14 dagar till tre veckor. Men när värmen kommer går det mycket fortare.<br>Lindrigt isläge<br>Vintern har varit lätt för isbrytarflottan.<br> ? I Bottenhavet, alltså upp till Umeå?Holmsund, har det nästan inte varit några problem alls. Bekymren har uppstått i Bottenviken, men isläget har varit lindrigt.<br>Tendensen sista tio?tolv åren är att isbrytarna inte behövt arbeta så hårt som tidigare. Växthuseffekten säger en del. Naturliga perioder anser andra.<br> ? Förra vintern var rätt sträng. En sådan vinter brukar inte komma ensam. Men så blev det inte. Årets vinter anslöt sig till trenden.<br> ? En värdemätare är antalet bogseringar som görs under vintern. De flesta isbrytarna har bara gjort en eller två. Själva har vi varit i ett litet besvärligare område och gjort tio bogseringar, en siffra som brukar ligga på 30 under en normal vinter.<br>Fraktfartygen som uppehållit sig i nordliga vatten får bra betyg i år av befälhavare Schumacher.<br> ? De har varit bra fartyg. Vi kör mycket med malmtrafiken över till Brahestad från Luleå och detta har gått fint. På finska sidan har det varit besvärligare med is tidigt i januari som satte hinder för sjöfarten. Finnarna har haft merparten av ismassorna på sin sida och när isen trycker in där och vindarna står på blir det jobbigt för dem.<br> ? När vi har arbetat åtta timmar om dygnet har de arbetat 24 timmar. Västliga vindar råder ju ofta här uppe och pressar över isen.<br>Utmärkt jobb<br>Isbrytarna med hamn i Luleå arbetar svåra vintrar ner mot Södertälje?Oxelösund. I år har arbetsområdet bara varit ner till Vasa?Umeå.<br>Gunnar Schumacher har varit på Ymer i fyra år, på Oden i ett år och tidigare sporadiskt på andra isbrytare. Totalt sex säsonger har det blivit.<br> ? Jag trivs. Det här är ett utmärkt sätt att leva och arbeta på. Man ska vara litet sjöman och tycka att det här är spännande. Ingen dag är den andra lik. Man får uppleva förändringar och naturupplevelser vilket är tjusningen i jobbet.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!