Lastbilsskatt inte populär hos åkerier

Vid ett transportseminarium i Luleå på tisdagen riktades massiv kritik mot Vägtrafikskatteutredningens förslag om nya skatter för lastbilar. En timmerbil kan få ökade kostnader på upp emot en miljon kronor per år, enligt beräkningar från Sveriges Åkeriföretag.

LULEÅ2005-08-31 06:30
Huvudskakningarna var legio när Sveriges Åkeriföretag ordnade seminarium i Luleå. Nu var inte detta helt oväntat eftersom det nästan bara var branschfolk på plats.<br>Som någon mycket riktigt påpekade saknades representanter för dem som anser att utredningens väg är den riktiga.<br>Mest pratades utredning, mindre om ökade råoljepriser.<br>&nbsp;? Vi ville få övriga representanter för näringslivet att tala om vad höjda transportskatter betyder för dem, framhöll Göran Forssén, VD i Sveriges Åkeriföretag. Ibland finns en missuppfattning att höjda skatter på lastbilstransporter bara drabbar åkeriföretagen. Verkligheten är att de höjda skatterna drabbar alla i Sverige.<br>Alla drabbas<br>Bodenrådet Olle Lindström beskrev hur höjda transportskatter drabbar kommunala sektorn.<br>&nbsp;? Exempelvis omsätter tekniska förvaltningen 320 miljoner kronor per år. Hälften är transporter.<br>Han menade att även vanliga konsumenterna drabbas av höjda transportskatter, även om många inte tror det.<br>&nbsp;? Alla varor stiger i pris. Och vem vill köpa hus och pendla från Gunnarsbyn några mil bort till ett jobb i Boden om det blir dyrare att åka bil?<br>Splittrad reaktion<br>Politiska reaktionerna på utredningen är splittrade, bedömde Göran Forssén:<br>&nbsp;? En del har sagt att man inte kan ta utredningen på allvar. Andra motiverar att vi av miljöskäl måste höja skatterna. Fortfarande finns en tro att man genom höjda skatter på lastbilstransporter kan få över gods till järnvägen.<br>&nbsp;? Men det går ju inte. Järnvägar finns ju inte överallt. Höjda transportskatter leder i stället till att svenska åkerinäringen skattas ut och utländska företag tar över, vilket kanske inte är lika bra ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt.<br>Körs fortfarande gods slentrianmässigt på lastbil när järnvägen kan ta över?<br>&nbsp;? Nej, jag tror inte det. Alla är så kostnads- och effektivitetsmedvetna att järnväg används om möjlighet finns. Vi har inget emot järnväg, utan försöker hitta bra lösningar lastbil?järnväg.<br>Vad tror du händer med utredningen?<br>&nbsp;? Ja, jag vill tro att politikerna är så förståndiga att det inte blir de här nivåerna på skatterna. Det vore inte bra för landet Sverige. Men tyvärr blir det nog fortsatta ökningar.<br>Kilometerskatten införs om kring 2010, spår Göran Forssén. Fast alltså på en lägre nivå.<br> Miljölastbilar<br>Sveriges Åkeriföretag vill klara koldioxidproblematiken genom satsning på biobaserad syntetisk diesel.<br>&nbsp;? Gällande övriga utsläpp försvinner dessa i stor utsträckning genom nya lastbilar som har mycket bra miljöprestanda.<br>Vad branschen själv gör är att propagera för sparsam körning. Och hela tiden söks effektiva transportupplägg med samlastningar och välfyllda lastbilar.<br>&nbsp;? Jag tror ni har hunnit långt med detta här uppe genom de långa avstånden.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om