Lastbilar en klassfråga

Scania, som äger Ferruform i Luleå, har haft en sämre orderingång senaste månaderna jämfört med samma period ifjol. En klassfråga, enligt bolaget.

Påverkar. Ferruform i Luleå tillverkar delar till fordon från Scania. Övergången till en hårdare miljöklasning av lastbilar har inverkat på Scanias försäljning.

Påverkar. Ferruform i Luleå tillverkar delar till fordon från Scania. Övergången till en hårdare miljöklasning av lastbilar har inverkat på Scanias försäljning.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2014-10-22 11:11

I den delårsrapport som lämnades på onsdagen redovisar Scaniakoncernen en vinst, resultatet efter finansnetto, på sex miljarder kronor för januari-september i år. Det är ungefär samma utfall som för motsvarande period ifjol. Däremot är rörelseresultatet bättre hittills i år.

Under förra året spurtade åkerier för att kunna förköpa lastbilar med klassningen Euro 5 innan övergången till skarpare lagstiftning om utsläpp och klassningen Euro 6.

Det anges som en förklaring till att orderingången senaste kvartalet gått ner jämfört med samma period förra året.

Men Scania har likväl stärkt sin position i Europa, med ökad marknadsandel, påpekar vd Martin Lundstedt.

Sammantaget anser sig Scania väl förberett inför framtiden. Förberedelserna inför en högre framtida produktionskapacitet på 120.000 fordon fortgår.

Scanias växellådor kommer successivt att införas i branschföretaget MAN:s fordon från och med 2016.

Ferruform, leverantör av delar till Scaniafordon, har haft gott om jobb och kunde i somras behålla medarbetare som var i farozonen för att lämna företaget, enligt Jan Trolleberg, som tog över som vd sedan företrädaren Johan Balck gått till gruvbolaget Northland.

– Framåt så vet man inte hur volymerna ser ut här, säger Jan Trolleberg.

Investeringar inom svetsning, pressning och målning är aktuella och det blir fler investeringar kommande år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om