Låst läge i lärarnas avtalsförhandlingar

SKL vill halvera lärarnas förtroendetid. Något som får Folkpartiet att hoppa av förhandlingarna. - Intressant, menar Ewa-May Hedenström.

Luleå2010-04-06 06:00
Avtalsförhandlingarna mellan arbetsgivarparten SKL, Sveriges kommuner och landsting, samt lärarfacken är låst. Ett av förslagen som ligger handlar om att SKL vill halvera lärarnas förtroendetid. I dagsläget är en arbetsvecka för lärare på 45,5 timmar, varav 10,5 timmar är förtroendetid som lärarna använder till att planera arbetet, föräldrakontakter, etcetera.Inte problemet
Lärarförbundets ordförande i Luleå, Ewa-May Hedenström, tycker att det fokuseras på fel sak.- Det är inte problem med ramen utan hur man organiserar arbetet inom de 35 timmar som arbetsgivaren disponerar, säger hon.Orsaken till att arbetsgivaren vill halvera förtroendetiden är att elevernas resultat i skolorna sjunker, lösningen menar de, är att lärarna tillbringar mer tid tillsammans med eleverna.- Men det glömmer att lärarna fått allt fler arbetsuppgifter och det av staten. Det ska vara individuella utvecklingsplaner och betyg i lägre åldrar, säger Ewa-May Hedenström.Klev av mitt i allt
I dagarna klev Folkpartiet av förhandlingarna, mitt i allt. Enligt TT anser partiet att frågan om förtroendetiden fördjupar krisen mellan parterna och att den inte ska finnas med i avtalsrörelsen.Bryggman avstår debatt
- Jag håller med om det. I första hand ska det handla om lönen, sedan hur den optimala lösningen för arbetstiden kan se ut, kommenterar Ewa-May Hedenström som också menar att det går att komma överens i frågan, men det gäller att titta på förutsättningarna för varje skola.Ordförande för Skolchefsföreningen uppmanar samtliga av Sveriges skolchefer att underteckna en debattartikel om att SKL måste ta striden om lärarnas arbetstid, för elevernas skull. Luleås skolchef, Sture Bryggman, väljer dock att inte underteckna den med hänvisning till att han inte tycker det är hans roll att skapa opinion under pågående avtalsrörelse.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om