”Kritik får du tåla vare sig det kommer från mig... ...eller av personal. Hur ska saker o ting bli bättre om du inte kan ta kritik”. Det frågar sig en av arbetsledarna på Lulebo i ett e-brev till kommunalrådet Niklas Nordström den 1 juli. Kuriren har tagit del av brevväxlingen.
Personen har tidigare samma dag i ett annat e-brev meddelat Nordström att ”en offentlig förklaring och ursäkt är på sin plats”.
Detta med anledning av att personalen på Lulebo anser sig överkörd och är upprörda, ledsna och oroliga. I ett e-brev till Nordström den 26 juni kritiserar 14 anställda bristen på information. De pekar på att de på senare tid fått tre tuffa besked via media och alltid dagen före en helg:
1. ”En fredag i maj släpptes bomben via media att Lulebo ska få nya ägardirektiv och sälja 3 000 lägenheter”.
2. ”Dagen innan midsommar meddelade ni att nu ska 1 600 lägenheter säljas på Lövskatan, Mjölkudden, Porsön och Kallkällan”.
3. ”Idag (fredag) får vi återigen ett besked från dig att ”Bostadsförmedlingen åter till kommunen”.
I brevet beskrivs vidare hur vd Sari Ekblom ”blev lika tagen på sängen som vi” och de 14 avslutar med ”Jag hoppas verkligen du läser och förstår det jag skriver och agerar på ett bättre sätt framöver, ser fram emot ett svar från dig.”
I ett annat e-brev skriver en anställd till Nordström att Ekblom ”ännu en gång blivit överkörd, tyvärr.”
Nordström svarar den 1 juli genom att beskriva beslutsprocessen och ambitionen att få en ”bättre fungerande bostadsmarknad i Luleå där vi måste få fart på bostadsbyggandet.” Han menar att han inte råder över hur informationen sköts internt på Lulebo.
När det gäller önskemål om en ursäkt skärper Nordström tonen markant: ”Jag måste säga att jag blir väldigt förvånad över att få ett mail av en chef i en av kommunen ägd verksamhet där jag ska be om ursäkt för de beslut vi som ägare av Lulebo tar.” Han hävdar vidare att frågan om bostadsförmedlingen varit känd ”långt innan publicering i NK.”
Arbetsledaren står på sig och skriver nu de rader som inleder denna artikel och fortsätter med ”Det sämsta du gör är att bortförklara dig, och mellan raderna tysta ned anställda”. Vidare hävdar personen att nyheten om bostadsförmedlingen ”har varit droppen att bägaren runnit över för oss” och att den inte var känd på Lulebo.
Nordström svarar samma dag ”Hela den här diskussionen är oerhört märklig. Vad är det för fel som ska ha begåtts?”. Han slår fast att frågor inte ska ställas till honom utan ”till dig själv och den ledning du ingår i för Lulebo”.
Niklas Nordström avslutar diskussionen med att slå fast att det nu är tf vd Peter Kieri som de får vända sig till – ”jag förstår ärligt talat inte varför ni gör det till en personfråga gentemot mig.”
Men argumenten biter inte; ”Ditt svar gör mig än mer bekymrad!”, skriver arbetsledaren samma dag och hävdar att ”vi förväntar oss mer professionellt mottagande av kritik”. Allt detta skrivs den 1 juli.
Ytterligare en anställd ger sig in i meningsutbytet och skriver till Nordström och ger sina kollegor stöd. "Det är klart att vi blir ytterst fundersamma när vi läser dina svar i NK, särskilt som vare sig Lulebos dåvarande vd eller bolagets marknadschef har minsta aning om detta".