Lärorik postutställning
Luleås första kvinnliga postmästare levde redan på 1600-talet. 1873 anställdes den första brevbäraren i Luleå. 1951 upphörde posten med att ha söndagsöppet.
POSTDILIGENS FÖR VINTERTRAFIK. Gamla, fina leksaksbilar finns med i Hembygdsföreningens utställning om posten i Luleå.
Foto: Linda Wikström
På den tiden var det postbönder, eller deras drängar som hade i uppgift att springa med breven. 20 dagar tog det att tillryggalägga sträckan mellan Luleå och Stockholm och löparen riskerade fängelsestraff om det inte gick fort nog. Att Luleå så tidigt fick postförbindelser med huvudstaden berodde nog på dess strategiska betydelse, tror Bengt Lundberg. Postlinjen fortsatte runt Bottenviken, via Torneå och söderut i Finland. - Vi var väldigt tidiga i förhållande till övriga Sverige, man ville säkra förbindelserna till Finland och Baltikum. - Det andra skälet var att det fanns silvergruvor häruppe som var betydelsefulla för staten, säger Bengt Lundberg.Post i förändring
Sedan dess har det hänt mycket med posten. Utställningen visar bland annat hur postkontoret i centrum har flyttat runt mellan olika adresser under 1800- och 1900-talet. Samtidigt har servicen och tjänsterna byggts ut och förändrats under årens lopp, det skildras också i utställningen.Postkontor finns inte mer, man får gå till en kiosk eller butik om man ska köpa frimärken i dag. Brevbärarna delar ut allt färre brev och allt mer reklam. SMS och e-post ersätter jul- och vykort. Två aktuella portotabeller, en för posten och en för Luleå mail hänger också på väggen. - Det är för att visa att det gick att skicka brev, säger Bengt Lundberg och syftar på förhållanden som framtida generationer kan komma att förvånas över.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!