Larmet från ambulansen: Tvingas lämna skadade

Sanningen bakom den långa utryckningstiden vid kem-olyckan på SSAB är enligt verksamhetschefen tillfälligheter. Personalen har en helt annat bild: "Det finns inga ambulanser."

Ambulanspersonalen i Luleå vittnar om en mardrömdslik arbetsmiljö på grund av bristen på resurser. Tre dygnsambulanser räcker inte för sköta en fungerande verksamhet.

Ambulanspersonalen i Luleå vittnar om en mardrömdslik arbetsmiljö på grund av bristen på resurser. Tre dygnsambulanser räcker inte för sköta en fungerande verksamhet.

Foto: David Skoog/arkiv

Luleå2020-09-18 08:00

Tre akutambulanser räcker inte för att sköta verksamheten på ett professionellt sätt i Luleå. Den här verkligheten målas upp av personalen, med måndagens kem-olycka på SSAB som ett av flera exempel.

Det tummas på patientsäkerheten, samtidigt som personalen går på knäna.

Flera av dem som vi är i kontakt med vill inte framträda med sitt namn på grund av risken för repressalier.

– Men det här är väl i enlighet med resten av regionens visioner att spara och maximera uttag av personalen. Det är tredje man som blir drabbad, säger en person som inte vill framträda med sitt namn.

En annan berättar om hur patienter lämnas med brutna lårben och svåra köttsår, när ambulanser tvingas vända. Uppgifter framkommer också om invånare som tvingats vänta orimligt länge, trots att de drabbats av hjärtinfarkt.

– Folk är så upprörda så att det är barockt. Det finns inga ambulanser.

Enligt flera uppgiftslämnare står Luleå för 50 procent av alla utryckningar i Norrbotten. En stad som inrymmer uppemot 100 000 människor de intensivaste veckodagarna.

Skyddsombudet på ambulansstationen i Luleå, Joakim Björkén, ger samma bild som källorna.

– Vid extraordinära händelser så har vi ofta inte resurser, säger Joakim Björkén och pekar på stora arbetsplatser som SSAB, Ferruform, Facebook och de större skolorna, som universitetet.

– Händer det något på ett sådant ställe, då kanske vi inte har så mycket att skicka. Vi är ju inte ute och äter pizza på lunchen direkt. Vi har inte lunch, vi har inte middag. Vi får äta när tillfälle ges.

Björkén började arbeta vid ambulansen 1995. Vid den tiden fanns det resurser för att sköta verksamheten. Snittet låg då på åtta transporter per dag. 

I dag är verkligheten en helt annan.

– Topparna kan ligga på 40 transporter, med samma resurser som vi hade då.

Det här leder till en arbetsmiljö som tär på personalen, uppger Joakim Björkén.

– Det är otroligt frustrerande. Man är långt ifrån, man kanske har en patient i bilen. Det händer att vi får larm med patienter i bilen.

Vad säger du om den här situationen?

– Jag är ju också kommuninvånare, och jag skulle också vilja att man får hjälp så gott och så fort som möjligt. Det är vad det handlar om, säger Joakim Björkén, skyddsombud vid ambulansstationen i Luleå.

Ambulanser i Norrbotten

Arjeplog: 1. Arvidsjaur: 2. Boden: 2. Gällivare: 2. Haparanda: 2. Kalix: 2. Luleå: 3. Pajala: 2. Piteå: 3. Vittangi: 1. Älvsbyn: 2. Överkalix: 1. Övertorneå: 1.

En så kallad transportambulans, med område Luleå/Boden, finns också noterad i uppgifterna från Region Norrbotten.

En dagambulans i Luleå infördes på prov 2015 men avvecklades 2019.

Enligt statistiken är utryckningstiden i Luleå vid de svåraste fallen sex minuter 2019. Pajala har mindre smickrande 27 minuter och Vittangi 26 minuter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!