Luleås kommunalråd skräder inte orden om planerna på att stänga Bromma flygplats.
– En ödesfråga för Norrbotten. Det är i nutid det största enskilda hotet mot hushållen och företagen i Luleå. Med tanke på hur beroende vi är av flyget, säger han.
Swedavia (tidigare Luftfartsverket), Trafikverket och Transportstyrelsen delar farhågorna – trafiken på Bromma ryms inte på Arlanda utan vidare.
– Nej, den kommer att tränga undan annan trafik, säger Nordström.
Till det kommer tvisten om inflygningarna. Om miljööverdomstolen fastställer gällande miljövillkor för Arlanda så är det inte längre tillåtet från 2018 att göra inflygningar över Upplands-Väsby.
Det innebär att man tvingas frångå raka inflygningar vilket i sin tur minskar kapaciteten rejält under högtrafik (morgon/kväll) – en beräkning talar om 40 procent. Domen kommer 21 november.
Till detta kommer då en eventuell stängning av Bromma flygplats.
– Lägg samman det så får vi en mycket besvärlig situation för hela trafikflyget i Sverige, säger Nordström.
Enligt Swedavias beräkningar förlorar Arlanda mellan 49 och 59 procent av sin kapacitet. Det kommer att påverka både utrikes- och inrikesflyget. Och även flyget till och från Norrbotten.
Blir det i form av färre avgångar eller i form av sämre flygtider?
– Det blir nog ja på båda frågorna, menar Niklas Nordström.
Han är ordförande i branschföreningen Svenskt flyg och fick kritik för lobbyism när han kallade förslaget att lägga ned Bromma flygplats för "vansinne". Nordström menar dock att han som kommunalråd i Luleå har all rätt framför sin åsikt i frågan.
– Detta är mycket allvarligt för Luleå, säger han.