Lärarna vill ha mer resurser till skolan

Grundskolans resurser är för knappa för att lärarna ska klara sitt uppdrag. Det är slutsatsen i en ny rapport från Lärarförbundet. I Luleå släppte förbundet upp ballonger i Stadsparken och uppvaktade ledamöterna i fullmäktige för att apostrofera behovet av en ökad satsning på skolan.

EN MILJARD MER. Lärarförbundet vill ha en miljard mer till skolan per år. Ewa-May Hedenström är ordförande för Lärarförbundet i Luleå.

EN MILJARD MER. Lärarförbundet vill ha en miljard mer till skolan per år. Ewa-May Hedenström är ordförande för Lärarförbundet i Luleå.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-08-26 06:00
En miljard extra varje år. Så mycket pengar vill Lärarförbundet att regeringen ska satsa på grundskolan och dess lärare. Om inte detta sker kan inte skolan och dess personal klara sitt uppdrag, menar man.Lärarförbundet vill att extraresurserna ska användas till att ge eleverna bättre och snabbare stöd. Genom att anställa fler lärare och andra stödpersoner menar förbundet att man ska kunna komma tillrätta med problemet.Mer godis
Ewa-May Hedenström, ordförande för Lärarförbundet i Luleå, hade på måndagen bjudit in elever från Östra skolan i Luleå för att delta i en manifestation där slutsatserna i rapporten betonades.Hon frågade de församlade barnen vad de tyckte att man skulle använda ökade resurser i skolan till.- Köp mat, godis och saker för pengarna, var barnens tips till Lärarförbundet.Riktigt den sortens satsningar hade emellertid inte Hedenström tänkt sig.- Det behövs fler lärare så att alla kan få den hjälp som behövs. Även andra resurser behövs. Lärare kan inte allt, sade hon.Hon uppmanade barnen att skrika så högt som möjligt och att ta hjälp av sina föräldrar för att få politikerna att lyssna på Lärarförbundets krav. Barnen fick också släppa varsin ballong mot skyn. Med ballongerna följde en broschyr med samma budskap.Lärarförbundet tycker att det är bra att regeringen valt att satsa 300 miljoner kronor per år för att under tre år stärka läs- och skrivinlärningen samt matematikkunskaperna hos de yngsta barnen i grundskolan men förbundet menar att pengarna inte räcker.- Det är de yngsta barnen i grundskolan som är de viktigaste och det är där resurserna måste sättas in, sade Hedenström.Det är lärarna som bäst vet vad eleverna behöver och därför vill Lärarförbundet också att medlemmarna ska få rätten att ordinera åtgärder och insatser för barn med särskilda behov. Det kan till exempel röra sig om specialundervisning, modersmåls-undervisning och studier i mindre grupper. - Vi tycker att det är lärarns som vet vad som är bäst för er och för skolan, sade Hedenström när hon pratade med och till de församlade barnen.Förbundet menar också att lärarna bör få möjlighet att ta hjälp av och samarbeta med yrkesgrupper som polis, socialtjänst, skolsköterskor och kuratorer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om