Lärarna får lära sig sätta betyg

Nu startar ett flerårigt arbete med att få lärare att sätta likvärdiga betyg. Ett G ska vara ett G på alla skolor i Luleå.  Alla lärare ska involveras, från förskolan till gymnasiet.

"FÖR LITET KOMMUNIKATION". Varje lärare är proffs på att sätta betyg ur sitt individuella perspektiv, men det sker för litet kommunikation lärare emellan om hur man gör bedömningarna. Så förklarar skolchefen Sture Bryggman varför betygen inte är likvärdiga. Till höger om honom sitter Ann Isaksson-Pelli och Maria Lundgren.

"FÖR LITET KOMMUNIKATION". Varje lärare är proffs på att sätta betyg ur sitt individuella perspektiv, men det sker för litet kommunikation lärare emellan om hur man gör bedömningarna. Så förklarar skolchefen Sture Bryggman varför betygen inte är likvärdiga. Till höger om honom sitter Ann Isaksson-Pelli och Maria Lundgren.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-10-28 06:00
Denna vecka sitter Luleås samtliga lärare på skolbänken. Kommunen inleder en stor satsning på att kompetensutveckla alla lärare i kunskap och bedömning. Syftet är att lärarna ska bli bättre på att sätta likvärdiga betyg på eleverna. I går samlades alla ämneslärare i årskurs sju-nio och alla gymnasielärare i aulan på Lärkan för att få information om projektet. Ämneslärarna ska bilda nätverk, som ska träffas fortlöpande under tre års tid. Det ska bildas ett nätverk för varje ämne och där ska lärarna prata ihop sig om betygen. Det blir 24 ämnesnätverk för årskurs sju till nio och lika många för gymnasiet.- Syftet med det är att minska träffbilden. Ett G ska vara ett G på alla skolor. Vi ska prata ihop oss vad vi ska bedöma, så att det blir lika värt, både för elevernas skull och för rättssäkerheten, säger Maria Lundgren, förskole- och grundskolechef.Hela skolan berörs
Det är inte bara ämneslärare som berörs av projektet, alla pedagoger från förskolan och uppåt, inklusive särskolan, ska delta. Kommunen väljer på det sättet att skaffa sig en beredskap inför troliga förändringar i skolans värld.- Förmodligen får vi betyg i årskurs sex och nationella prov i årskurs tre, säger Maria Lundgren. Betygsprojektet sker i samarbete med Uppsala universitet. - Uppsala universitet har stor vana att jobba med kompetensutveckling för lärare. De har jobbat i tolv år med det, säger Ann Isaksson-Pelli som är utvecklingsledare. Universitetet handleder henne och Maria Lundgren och ska även utbilda nätverkens processledare. Varje lärare är proffs på att sätta betyg ur sitt individuella perspektiv, men kommunikationen mellan lärare måste bli bättre, förklarar skolchefen Sture Bryggman.- Det är för litet av samtal kollegor emellan hur man gör bedömningar, säger Sture Bryggman. Nu försöker man komma åt det problemet genom att lärarna ska prata ihop sig om vad man bedömer och hur man bedömer eleverna. - Att bara addera ihop proven, det håller inte enligt dagens läroplan, konstaterar Sture Bryggman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!