Lärarlyftet framflyttat

Alla kursplatserna i det så kallade lärarlyftet står tomma i Luleå. Orsaken är att kommunen inte hunnit med i svängarna. - Beslutet kom så fort. Vi är mitt i arbetet, säger utvecklingsenhetens chef, Magnus Åkerlund. Lärarförbundet är kritiska till dröjsmålet.

LULEÅ2007-11-28 01:45
Regeringens syfte med lärarlyftet är fortbildning. Från och med årsskiftet ska 30.000 av landets behöriga lärare erbjudas möjligheten att studera och få 80 procent av lönen under tiden. För Luleås del dröjer det än längre innan det hela kan vara igång. Utvecklingsenhetens chef Magnus Åkerlund säger att kommunen följer det nationella perspektivet.- Det gick fort när beslutet kom under försommaren. Vi är mitt i arbetet med att sammanställa behovet av fortbildning. Sedan får vi se hur det ser ut till våren och hösten, säger Magnus Åkerlund.Lärare ska fortbildas
Landets lärarfack är bland annat kritiska till att ett flertal kommuner inte är villiga till att betala då de anser att de inte har råd. Magnus Åkerlund säger att så är inte fallet för Luleås del. Lärare ska fortbildas.- Men vi kommer inte att kunna erbjuda alla som vill att få fortbilda sig, de resurserna har vi inte. Vi får en ramtilldelning och behovet prioriteras, säger han.Drar ut på tiden
Exakt hur många lärare som får delta i lärarlyftet går ännu inte att säga. Totalt i Luleå kommun finns 899 lärare inom grundskolan, gymnasieskolan samt sexårsverksamheten.Lärarförbundets ordförande Eva-May Hedenström är kritisk till att det drar ut på tiden innan Luleå kommer igång med fortbildningarna.- Det är dåligt. Vi diskuterade det här med kommunen direkt då det var aktuellt. Vi har även lämnat synpunkter på vilka fortbildningar vi tycker kommunen ska satsa på. Kommunen frågade även om våra synpunkter, säger hon.Grundlägande färdigheter
Fortbildningarna som lärarförbundet föreslagit handlar till stor del om grundläggande färdigheter så som läs- och skriv. Men även saker som kvalitetsarbete och utvärdering är av vikt. Det handlar också om ämnesfördjupning för lärare som utbildats för 25 år sedan.- Det finns även organisatoriska problem där det måste satsas. På särskolan och Montessori finns ett behov att dubbla kompetenser för att kunna jobba och upprätthålla verksamhet och kompetens, säger Eva-May Hedenström och tillägger att pengarna som inte används till fortbildning går heller inte att spara utan fryser inne. Att utbildningssatsningen inte kommer igång är heller inte något unikt för Luleå kommun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om