Lär till entreprenörer för livet

Att jobba nära verkligheten, i samarbete med ett näringsliv fyllt av kontaktmöjligheter är framtidsmelodin för eleverna på friskolan Norrlands entreprenörsgymnasium, i Luleå.

FRAMTIDEN. Entreprenör? Javisst men inte given företagare för det. Entreprenörsämnet ger kunskaper som kan användas vart man än landar i livet, säger eleverna, från vänster, Anna Söderström, Mathilda Iresund, Anna Thörnäs och Anna Nilsson.

FRAMTIDEN. Entreprenör? Javisst men inte given företagare för det. Entreprenörsämnet ger kunskaper som kan användas vart man än landar i livet, säger eleverna, från vänster, Anna Söderström, Mathilda Iresund, Anna Thörnäs och Anna Nilsson.

Foto: Eija Dunder

LULEÅ2008-01-18 01:45
- Inte är det säkert att alla blir företagare, men de erfarenheter vi får och de kontakter vi skapar känner vi kommer att ha stor betydelse för vad vi än ska göra i livet, säger de entusiastiska eleverna. Samarbetsprojekten fattas inte verksamheten. En partner är Swedbank i Luleå.- Vi tycker här på banken att det är otroligt viktigt att ha den här kontakten med ungdomarna. Att få veta vad ungdomarna tycker och få veta hur deras verklighet ser ut, för den är inte lik den vi själva är i, säger regionchefen Thomas Leijon självrannsakande. Kompetens
Att de unga gymnasisterna besitter en kompetens och en kunskap som näringslivet behöver ha inblick i, inser han. Och han får medhåll av andra partners som exempelvis företagaren Lars Nilsson på Fritid i Norr, som också använder sig av eleverna för att bland annat marknadsföra sitt företagande med fritidsgårdsverksamhet i Luleå. - Att bli entreprenör är inte det primära, snarare att använda sig av de egenskaperna var man än är i livet, säger han. Medvind
Friskolan i fråga har nu funnits och verkat i nära två år. Man har inte så mycket referensmaterial att stå på ännu men medvinden känns, verifierar både skolans rektor Anders Karlsson och hans elever. Samtliga pekar på ett stort intresse för sökande av de niondeklassare som varit på studiebesök inför sitt gymnasieval. Och eleverna som går i de två klasserna med 27 elever i varje är nöjda.- Vi får jobba med verkliga saker, skarpa projekt, säger eleverna som på torsdagen presenterade en lägesbeskrivning av sin skolverksamhet som den ser ut nu. För Swedbanks räkning ska eleverna hjälpa banken att attrahera och nå ut till sina kommande unga kunder. Banken har den senaste tiden i projektform satsat på att nå de flesta av länets 17-åringar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om