– Det är ju inlandet som drabbas. Man bör analysera hur det slår innan man beslutar någonting, säger Kenneth Johansson, vd för Länstrafiken.
De stomlinjer med sämst självförsörjandegrad, eller kostnadstäckning som Länstrafiken kallar det, är Sorsele–Arvidsjaur (6,81 procent), Arvidsjaur–Malå (7,82 procent), Råneå–Sunderby sjukhus (12,49 procent) och Piteå–Arvidsjaur (18,61 procent). I farozonen ligger också Piteå–Jokkmokk (21,32 procent).
Läs mer: Chockförlust för Länstrafiken
Jens Sundström (L), oppositionsråd i regionfullmäktige, anser att de linjer med sämst beläggning bör läggas ned.
– Självklart ska vi ställa upp för hela länet men inte in absurdum, sade Sundström i fredags, när Norrbottens Media avslöjade brakförlusten.
Kenneth Johansson anser att det är ett bättre alternativ att införa så kallad anropsstyrd trafik. Det innebär att bussen bara går om det är passagerare som anmält sig i förväg.
– Vi har redan linjer som fungerar så i dag. Tittar man på övriga Sverige så är 20 procents täckningsgrad ett rimligt riktmärke, säger han.
Linjen mellan Råneå och Sunderby sjukhus är relativt ny.
– Den är egentligen gjord för sjukresor och nyttjas även av Råneåbor som arbetar på sjukhuset.
Överlägset bästa linjen enligt statistiken är Överkalix–Morjärv–Kalix, som har 123,23 procent täckningsgrad.
– Det är mycket skolungdomar som åker eftersom Överkalix inte har något eget gymnasium, säger Johansson.
Läs mer: "Totalt haveri på Länstrafiken"
Förlusten 2017 blev inte 20 miljoner, som Norrbottens Media skrev förra veckan. Det blev ännu värre – minus 22,5 miljoner.
Förutom indexjusteringen för dieselkostnader (10,8 miljoner) är en budgetsänkning på 3,6 miljoner och Bussgods förlust på 4,5 miljoner tunga poster.
– Det går inte att ställa om trafiken efter en budgetsänkning när man sitter fast i avtal. Vad gäller Bussgods så sitter vi fast i ett annat avtal med regionen från 2007 för omfattande logistikhantering av gods som går med 2-3 miljoner i förlust varje år. Det avtalet håller vi på och ser över.
Eftersom Region Norrbotten står för minst 15 miljoner av förlusttäckningen spelar det dock mindre roll i slutändan.
– Nej, men det känns ändå bättre att siffrorna är på rätt ställe.
Samtidigt ska Bussgods fusioneras 2019. Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland går ihop.
– Vi är rätt bemannade när det gäller medarbetare på golvet men vi hoppas kunna göra rationaliseringar i administrationen, säger Johansson.