Det framgår av det detaljerade yttrande som länsstyrelsen skickat in. En stor del av synpunkterna är kopplade till mark- och vattenanvändning. Här ett axplock:
Varken Malmporten eller Norrbotniabanan hanteras i översiktsplanen. Länsstyrelsen vill se större tydlighet i dessa för regionen viktiga ärenden för planering av trafik och transportlösningar.
En plan för det långsiktiga markbehovet för framtida energiförsörjning saknas.
Varför är det nödvändigt att fylla ut och bygga i vatten i känsliga områden i Södra hamn, Munkebergs strand och Skutviken? Länsstyrelsen anser att kommunen inte motiverat detta.
Fler så kallade LIS-områden (där strandskyddet lättas) bör planeras till inlandet.
Kulturmiljövärden är mycket otydligt behandlade.
Länsstyrelsen slår också ned på ett antal ärenden gällande vatten där den anser att kommunen inte redovisar hur miljökvalitetsnormen påverkas. Flera planerade exploateringar riskerar att öka dagvattenutsläppen till innerfjärdarna. Myndigheten vill veta hur kommunen ser på problemet med innerfjärdarna och hur det ska åtgärdas på sikt.
Ett stort antal myndigheter yttrade sig redan i den första rundan och har inte återkommit nu. Förutom länsstyrelsen har Trafikverket, Piteå kommun, Bodens kommun, miljö- och byggnadsnämnden, VA-avdelningen samt Lulebo och Luleå Lokaltrafik lämnat in synpunkter nu. Notabelt är att Boden motsätter sig en järnvägsförbindelse mellan Sunderby sjukhus och Råneå, Kalix och Haparanda.