Länsborna nöjda med vården

De flesta norrbottningar som av någon anledning sökt vård under 2005 är nöjda med vad de fått.
I alla fall de som tillfrågats i den nationella undersökningen Vårdbarometern.

LULEÅ2006-04-06 11:49
Varje år intervjuas tusen slumpvis utvalda norrbottningar i Vårdbarometern. Resultatet sammanställs nationellt, men även inom landstingen.<BR>Och när resultatet är så gott som för Norrbottens läns landsting, så är det föga förvånande.<BR>Av de tusen tillfrågade i undersökningen hade 750 faktiskt varit i kontakt med vården under 2006. Åtta av tio ger vården gott betyg. De som besökt akutmottagningarna är generellt nöjdare i Norrbotten än i övriga landet. Vad det gäller besöken på mottagningarna och klinikerna vid sjukhus som inte betecknas som akutmottagningar och vid vårdcentralerna, är snittvärdet in princip som i övriga landet<BR>En av de saker som förbättras under senare år är tillgängligheten per telefon. Här är faktiskt Norrbotten bäst i landet. Åtta av tio norrbottningar tycker att det är lätt att få kontakt per telefon.<BR>Det visar sig i undersökningen att de som anser sig ha ett dåligt hälsotillstånd är något mindre nöjda med vården än dem som tycker att de är ganska friska. Men procenttalet har ökat mycket när det gäller inställningen till väntetider när det gäller de med dålig hälsa. 65 procent var nöjda med sina väntetider inom denna grupp 2002. Andelen hade ökat till 77 procent 2004 och till 83 procent 2005. Väntetiderna har ju dessutom under denna tid minskat.<BR>En annan grupp som är mindre nöjda är gruppen yngre vuxna.<BR>De tillfrågade har också fått redovisa vad de tyckeer behöver förbättras inom vården. I topp ligger att man vill ha kortare väntetider/köer generellt. 24 procent av de tillfrågade tycker också att landstinget bör satsa på mer personal och på att minska belastningen på personalen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!