Enligt skuldsaneringslagen är landets kommuner skyldiga att ge kommuninvånarna budget- och skuldrådgivning. Syftet är dels att hjälpa personer med skulder att finna lösningar på sina ekonomiska problem, samt att arbeta förebyggande för att motverka överskuldsättning.
Konsumentverket följer kommunernas verksamhet och gör varje år en lägesrapport över hur kommunerna klarar sin uppgift. De konstaterar att
väntetiderna varierar kraftigt i landets kommuner.
I Norrbotten är väntetiden längst i Norrbotten där man i snitt får vänta tio veckor innan man erbjuds enskild hjälp. Enligt Konsumentverkets rekommendationer ska den som söker råd och stöd erbjudas en första kontakt inom fyra veckor. Snittiden i landet är fyra och en halv vecka.
Den kommun i länet som har högst andel skuldsatta, personer med skulder i Kronofogdens register 2012-2014, är Haparanda där 5,9 procent av invånarna är skuldsatta. Genomsnittet i riket är 3,5 procent. I Haparanda erbjuder kommunen erbjuder budget- och skuldrådgivning två timmar per vecka.