Lång bana vid järnvägen

En Banverksprofil går i pension.
Gösta Johnsson var med i Botniabanans begynnelse.
Men i en Kurirenintervju ser han framåt och ger sin vision av järnvägarna i norr om tio år.
? Varför ska vi alltid komma sist när det satsas? säger han till kritikerna av Norrbotniabanan.

LULEÅ2004-01-30 06:30
<BR />
Vi står nere vid järnvägen för att ta bilder i rätt miljö av Banverkets före detta trafik- och planeringschef Gösta Johnsson, sista två åren projektledare,<BR />
Han vänder sig söderut och pekar:<BR />
? Naturligtvis ska Norrbotniabanan komma via Kallax, meddelar han bestämt. <BR />
Hans åsikt är att Luleå absolut inte får bli en säckstation, alltså en station där tågen måste vända. Den modellen blir fallet om Norrbotniabanan dras in norrifrån till Luleå.<BR />
? Dyrare att gå över Hamnholmen med klaffbro? Nja, det är även rätt komplicerat att gå in vid E 4 och Notviken. Du måste ju kunna ta dig till Boden också. Och det här är en investering på 100?150 år, påminner Gösta Johnsson engagerat.<BR />
Städar ur rummet<BR />
I 19 år har han varit järnvägen trogen. Både teknisk och ekonomisk utbildning finns i Jämtögrabbens bagage. Han kom från Sveriges Radio till dåvarande SJ:s regionkontor för Banavdelningen i Luleå som 1988 kom att ingå i det nya Banverket.<BR />
Nu är 65-årsdagen nära och han håller på att städa ur rummet på Banverkets ?skyskrapa? invid länsstyrelsen.<BR />
Kan du sluta mentalt också? Nu är det ju så mycket på gång med Haparandabanan och spårväxling, exempelvis.<BR />
Gösta Johnsson skrattar.<BR />
? Det var en lurig fråga det där. Men hur man än gör finns alltid saker att göra färdigt, konstaterar han och vidhåller att det nog är slut.<BR />
Nåja, ?nog? slut.<BR />
? Nja, jag har förfrågningar från olika håll. Litet hjälp som senior adviser. Och jag håller på att starta en firma för att kunna jobba litet grann, erkänner han. <BR />
Godkänt av länsstyrelsen<BR />
För två år sedan tog han sig an projekten med Haparandabanan och spårväxlingen i Haparanda.<BR />
? Vi har fått miljökonsekvensbeskrivningen godkänd av länsstyrelsen, konstaterar han nöjt om Haparandabanan. Förhoppningen är man till sommaren fattat beslut om att gå vidare med projektering och annat i rask takt. Då skulle vi kunna starta uppgraderingen Boden? Kalix till 25 ton med elektrifiering redan 2006. Vi bedömer att 2008 vara klara för att bygga nya delen Kalix?Haparanda.<BR />
? Det skulle förvåna om vi inte får gå vidare med nya delen när Banverket fattat beslut efter remiss och utställningstid. <BR />
Fyra tåg i veckan<BR />
Genom att regeringen flyttat 17 miljarder kronor i järnvägs- och väginvesteringar till annan finansiering skapades möjlighet att tidigarelägga Haparandabanan.<BR />
? Jag är övertygad om att det här projektet platsar eftersom det är lönsamt. Projektet är viktigt, den enda landfasta järnvägsförbindelsen som Norden har med finska järnvägssystemet och därmed indirekt med det stora ryska systemet.<BR />
? Sanslöst konstigt om inte projektet ligger långt framme. Just nu rullar exempelvis en miljon ton varje år på den banan, varav 650.000 ton går från Outokumpu Stainless i Torneå till Avesta. Fyra tåg i veckan med 30 vagnar, typ Stålpilen, på denna skrangliga bana.<BR />
Vision om tio år<BR />
Det är en nära vision.<BR />
Gösta Johnsson skissar också järnvägs-Norrbotten och Västerbotten om tio år.<BR />
n Botniabanan till Umeå har varit färdig i fyra år. Prognoserna för den har överträffats, både gällande persontransporter och gods.<BR />
n Haparandabanan har varit klar för tung trafik i flera år, elektrifierad och med modernt tågledningssystem. Volymerna växer, inte minst beroende på länken via Malmbanan till Narvik. Tåg går till Finland och Ryssland. Containertrafik USA?östra Ryssland är igång.<BR />
? Båttransporter tar 45 dagar, den här modellen halva tiden, förklarar Gösta Johnsson.<BR />
n Spårviddsväxlingen i Haparanda har fått stort genombrott. Dagens järnvägstransport åtta kilometer från stålverket i Torneå och omlastning till svenska vagnar i Haparanda är historia. <BR />
Övertygad om banbygget<BR />
? Vi startar i höst med fullskaleförsök, berättar Gösta Johnsson. Fem Outukumpustålvagnar får tekniken och även fem vagnar som går med papper från Kappa i Piteå till Lahtis i södra Finland. Vagnarna ska rulla i två år.<BR />
n Malmbanan har byggts ut med nya mötesstationer. Stambanan får 2006 axeltryck för 25 ton.<BR />
n Första etappen av Norrbotniabanan har inletts.<BR />
? Jag tror nog att det blir Luleå?Piteå?Skelleftå. <BR />
Får du uppleva första tåget på Norrbotniabanan?<BR />
? Ja, det beror på hälsan. Men annars är jag helt övertygad om att banan byggs. Det är inte frågan ?om?, utan ?när?.<BR />
Fick en ursäkt<BR />
Han är en smula förgrymmad på media i Stockholm som ifrågasätter satsningar i norr.<BR />
? Här uppe har vi de längsta avstånden till marknaden och ska ha bästa infrastrukturen. Och varför ska vi alltid komma sist när det satsas? Debatten mellan land?stad och norr?söder är förödande för Sverige. Jag fick faktiskt en ursäkt från en ledarskribent som uttryckte sig klumpigt om Norrbotniabanan.<BR />
Jakt och familj tänker han ägna sig åt efter pensionen.<BR />
? Jag kan bli farfar för andra gången på 65-årsdagen, avslutar Gösta Johnsson.<BR />
<BR />

hakan.zerpe@kuriren.com<BR />
0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!