Länets basindustri drabbas hårt
Nya regler för fartygsbränsle i Östersjön höjer fraktpriserna med 30 till 50 procent. - Vår basindustri och deras kunder får betala, säger Andreas Lind, Handelskammaren.
BEFARAR DYRTIDER. Nya miljöregler för fartygsbränsle i Östersjön innebär stora merkostnader för rederierna. "Vi får ta första smällen", säger Thomas Wirén, Marine carrier AB i Piteå.
Foto: Roland S Lundström
Han befarar att länets basnäringar får betala notan.- Det påverkar deras konkurrenskraft på ett negativt sätt, säger Lind.Detta håller Johan Heyden, ansvarig för sjötransporter inom LKAB, med om.- Det är våra kunder som betalar fraktkostnaderna så det påverkas oss endast indirekt. Men vår konkurrenskraft minskar självfallet om det blir dyrare för våra kunder att hämta malm från oss, då har vår fördel mot konkurrenterna krympt, säger han.Heyden tror dock inte att de nya reglerna kommer att flytta all utskeppning av malm till Narvik.- Nej, det finns en geografisk förklaring till att många kunder hämtar malm i Luleå och det förändras ju inte, säger han.Pressade marginaler
Lotta Fogde, kommunikationsdirektör på gruvbolaget, uppger att man ska "försöka påverka" i frågan. Det ska dock påpekas att Sverige redan förbundit sig att följa beslutet, detta före Sjöfartsverkets utredning vilket kritiseras av brasnchen.- Men vi tror att det finns möjligheter ännu, säger Fogde.Thomas Wirén på rederiet Marine carrier AB i Piteå säger att vinstmarginalerna för sjöfrakt i Östersjön redan är så pressade att man redan i dag har en del av sina fartyg i Afrika.- Utredningen tror att detta kommer att fördyra bränslet med 70-80 procent, säger han.Slår hårt
När det gäller fraktkostnaderna talas om höjningar med 30 till 50 procent. Reglerna kommer enligt Wirén att "slå hårt mot rederierna, åtminstone på kort sikt".- Vi får ta första stöten, sedan kommer ju kostnaderna att överföras på kunderna. Det är svårt att säga hur det slår på längre sikt, säger han.Han tror att rederierna till viss del kan kompensera merkostnaden genom att snålköra fartygen.Ett annat stort problem är att det väntas bli brist på svavelfri diesel, tillgången är låg redan i dag.Leif Åberg, hamnchef i Luleå, väntar dock med att måla fan på väggen.- Jag har precis fått utredningen och inte hunnit läsa den ännu. Men sjötransporter är ju så billiga att branschen tål en hel del. Och i många fall saknas ju vettiga alternativ, säger han.
Nya miljöregler för fartygsbränsle i Nordsjön, Östersjön och Engelska kanalen:Från 1 januari 2015, högst 0,1 procent svavel. Från den 15 juli gäller högst 1,0 procent, i dag är högsta tillåtna andel svavel 1,5 procent.I övriga farvatten sänks svavelhalten i fartygsbränslet till högst 3,5 procent den 1 januari 2012, i dag är den 4,5 procent.Enligt en utredning från Sjöfartsverket innebär de nya reglerna att enbart den svenska sjöfarten belastas med extra kostnader på 28 miljarder kronor per år. Samhällsnyttan (miljövinster) beräknas till sju miljarder per år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!