Länet i koldioxidtoppen - och utsläppen bara ökar
Norrbotten ligger i toppen i Sverige över utsläpp av koldioxid. Utsläppen minskar inte, de ökar. -Allt tyder på den trenden, säger David Berggård, länsstyrelsen.
Foto:
Mest avgörande för framtiden är hur vi hanterar koldioxidutsläpp från fossila bränslen. De som använder sådana tar från det förbjudna skafferiet. SSAB hanterar koks, kol och olja. LKAB har lägre utsläpp än ståltillverkaren SSAB men har ökat produktionen och byggt fler anläggningar.Gruvbolaget borde satsa på naturgas i kulsinterverken i stället för kol. För att försörja egen verksamhet med elström borde LKAB satsa på vindkraft, anser miljöpartiets språkrör Peter Eriksson. Åt SSAB Luleås stora koldioxidutsläpp har han svårt att se botemedel.Det går rent av bakåt för Norrbotten.Utsläppen av koldioxid i länet år 2000 skulle inte ha ökat sedan 1990, löd en målsättning. Det höll inte.Utsläppen från stora industrier och fjärrvärmeverk i Norrbotten har mätts upp 2001, 2003 och 2005. Utsläppen sammantaget ökar.Utsläppen av koldioxid från industrierna och fjärrvärmeverken 2007 är ännu inte redovisade. Sannolikt har en ökning skett i och med industriers produktionsökningar, resonerar David Berggård.Det går heller inte att åtgärda koldioxidutsläpp i en industri på samma sätt som med kväveoxider och andra utsläpp, påpekar han. Du kan inte sätta in en utrustning som renar koldioxidutsläppen utan måste byta ut koks, kol, olja och gas eller effektivisera processen.Handeln styr
Myndigheterna kan heller inte via lagen begränsa utsläppen av koldioxid från basindustrier. Hur mycket de släpper ut reglerar de själva via den europeiska handeln med utsläppsrätter. Företag får en tilldelning av utsläppsrätter, överskrids tilldelningen köper företagen fler.Enligt David Berggård fick SSAB överskott på utsläppsrätter från den första perioden med handeln. Överskott fick även många andra berörda industrier i Sverige. Fast villkoren väntas skärpas efterhand. Effektiviseringar som minskar utsläppen eftersträvas.Ny masugn ett alternativ
-Det egentliga sättet att få ner SSAB Luleås utsläpp är att ersätta masugnen, om det är gångbart, säger David Berggård.Transporterna stod åtminstone i en gammal (1996) beräkning för 17 procent av koldioxidutsläppen i Norrbotten. Vägtrafiken stod för mer än hälften av den sektorns utsläpp och arbetsfordon samt sjöfart för mindre andelar.Bilden nu är att biltrafiken i landet ökar koldioxidutsläppen och Norrbotten är ett stort län som kan misstänkas göra detsamma, enligt David Berggård.Det finns uppgifter som rör norrbottniska flygplatsers utsläpp men frågan är vilka adresser man ska sätta på de utsläppen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!