Länet i behov av spetsföretag

Hundratals företag startas inom Fyrkanten.
Fast få växer ur barnskorna och de ger få jobb.
Var är företagen som lyfter Fyrkanten?
? Jag efterlyser spetsbolagen som har ambitionen att växa, säger Mikael Rang-gård, företagsledare och jurist.

LULEÅ2003-11-03 06:30
Det skapas för få företag ? kunskapsföretag ? som tar för sig utanför hemorten och som ger Luleå med omnejd tillväxt och jobb.<br>Samtidigt har antalet etablerade kunskapsföretag blivit färre.<br>Det redovisar Mikael Rang-gård, senast känd som ny ägare i Genesis IT.<br>Ett inte oävet stort antal företag startas årligen. Enligt Jobs & Society, en stiftelse från svenska näringslivet, startades förra året 340 företag enbart i Luleå.<br> ? Vi måste också mäta vad företagen står för, påpekar Mikael Ranggård.<br>Serviceföretag<br>Oftast rör det sig om företag som finns på den servicemarknad som befolkningsmängden medger. Kanske hårfriseringar, städjobb eller andra servicearbeten. Företag som kanske ger en lön och där ägaren är nöjd med det.<br> ? Jag har fullt respekt för den typen av företag, de behövs, deklarerar Mikael Ranggård.<br>Som exempel på de så nödvändiga tillväxtföretagen anger han sådana som har vilja och förmåga att växa snabbt i Sverige eller internationellt, ofta med hjälp av riskkapital, och det måste ingalunda bara handla om IT.<br>En genomförd studie visar dock att företagen som startas står stilla.<br>Connect Norr, ett nätverk där Mikael Ranggård är engagerad och som jobbar för att lyfta fram tillväxtföretag, gjorde studien. Undersökningen, som Mikael Ranggård också berört i Kurirens tidning Näringsliv Norrbotten, gör inte anspråk på att vara vetenskaplig. Ranggård menar där-emot att den ger mycket att fundera på.<br>Få tillväxtföretag<br>Connect Norr plockade fram närmare 230 företag i Fyrkanten som startades från och med 2000 till halvårsskiftet 2002. Analyserna visade att bara 13 av dem var tillväxtföretag.<br> ? Det hade behövt vara det dubbla. Tydligen har vi brist på företag som stämmer in på beskrivningen tillväxtföretag. Följden blir att Luleås varumärke försvagas. Vi som jobbar här dagligdags vill att Luleå ska vara attraktivt och ha stämpeln att ha täta samarbeten mellan universitetet och näringslivet och att det är lätt att i Luleå kommersialisera sina idéer. En student ska veta att det är så. <br>Ingen idealbild<br> ? Det vi har nu är ingen idealbild, det syns också på svårigheterna med rekryteringen till universitetet, där det vi pekar på kan spela in, säger Mikael Ranggård.<br> ? Hans resonemang är felaktigt, kommenterar Luleå Nä-ringslivs avgående VD Peter Georgson. <br>Han pekar på hur befintliga företag vuxit, sådana som Liko, Hardtech och att stora företag strömmar till inom handeln.<br>Måste trimma helheten<br> ? Vi glömmer inte bort dem, men vi måste också ha ett sådant klimat att vi får fram helt nya bolag. Som rotar sig i Luleå och blir kvar här, säger Mikael Ranggård. <br>Vad behöver göras?<br> ? Det ger inget att slå på någon. Vi måste helt enkelt trimma helheten. Vi måste hävda oss i konkurrensen om studenterna. Det ska vara trevligt att bo här, det ska finnas snabba linor, bra teknik och det ska gå att få tag på pengar.<br>Mikael Ranggård är via Connect Norr involverad i projekt som går ut på att leta upp spjutspetsföretag och hjälpa dem på traven med erfarna handledare, personlig coachning och startpengar. <br>Tror på affärsänglar<br>Han tror också på arbetet med affärsänglar, erfarna näringslivs-personer som med sin kunskap och pengar kan gå in och stötta företag. Jo, det finns norrbottniska potentiella affärsänglar.<br>Överhuvudtaget ska norrbottniska företag försöka förbli norrbottniska, till skillnad mot hur det blev i IT-branschen.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!