Landstingets klapp kan bli två

Domen om klappen har kommit.
Landstinget tvingas göra om upphandlingen av årets julklappar till sina 8.500 anställda.
Därmed riskerar landstinget att sitta med dubbla klappar åt alla.

LULEÅ2004-10-12 06:30
En annan tänkbar utveckling är att processen med ny upphandling kommer igång så sent att nya klappen kommer först efter jul.<BR>Den första klappen beställdes av Company Line, och där förväntar man sig att få leverera och att få betalt.<BR>&nbsp;? Ja, självklart. Annars sitter jag med en massa julklappar som jag inte vet vad jag ska göra med. Varan är beställd och färdas förmodligen över havet nu, säger Company Lines VD Robert Lindström.<BR><BR><STRONG>Inget bestämt</STRONG><BR>En ytterligare möjlig utgång är att landstinget får sista ordet och då gäller alltjämt klapp nummer ett. För den dom länsrätten nu kommit med kan komma att överklagas.<BR>&nbsp;? Vi överväger det, vi har inte bestämt det. Vi har någon vecka på oss och i Stockholms tingsrätt finns ett likvärdigt fall där landstinget fått rätt, säger Göran Wallo, divisionschef hos landstinget vid Service, bland annat med upphandlingar under sitt ansvar.<BR>Oavsett hur det går lovar han en sak.<BR>&nbsp;? Landstinget tänker ge sina anställda en julklapp.<BR>Det hela började med att landstinget beslutade att ge de omkring 8.500 anställda en julklapp. Två företag tillfrågades. Till länsrätten har landstinget förklarat att man anser sig ha gjort rätt. Det var en direktupphandling som gjordes och de tillfrågade var Company Line samt Idépoolen. Att det var en direktupphandling motiveras med synnerliga skäl, och då med personalpolitiska och ekonomiska argument.<BR><BR><STRONG>1,3 miljoner kronor</STRONG><BR>En så kallad förenklad upphandling hade gjort att klapparna inte kommit fram till jul, menar landstinget.<BR>Reklamtrion, som anser sig ha kunnat tävla om leveransen, gick till länsrätten. Där pekade Reklamtrion på att det rörde sig om en stor order, på sammantaget över 1,3 miljoner kronor. Reklamtrion efterlyste en regelrätt upphandling, som man såg på saken.<BR>Julen ingen överraskning<BR>Länsrätten ger alltså företaget rätt och konstaterar att Reklamtrion fått lida för att ha sidsteppats. Visserligen kan man som landstinget tillgripa synnerliga skäl men då ska det vara akut eller oförutsett behov.<BR>Länsrätten menar att julen knappast kan ha kommit som en överraskning för landstinget. Brådskan handlar snarare om dålig tidsplanering.<BR>Landstinget menar att upphandlingen är avslutad och att det därför inte går att upphäva affären. Fast länsrätten underkänner också den linjen.<BR>&nbsp;? Upphandlingen ska göras om, lyder domen<BR>Då tänker Reklamtrion vara med, om det är möjligt.<BR>&nbsp;? Det här var i vår linje men vi får se om landstinget överklagar, säger Reklamtrions VD Leif Norén. Han redogör för tider för överklagningsprocessen samt tid för yttrande och kommer fram till att det nu blir svårt att få hem långväga exportvaror.<BR>&nbsp;? Det här blir väl dagen innan julafton, funderar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om