Landshövdingen hoppas på ett privat konsortium

Privat medfinansiering krävs för att Norrbotniabanan ska byggas. Det anser landshövding Per-Ola Eriksson.
- Jag ska ta initiativ till bildandet av ett konsortium som ska backa upp projektet.

LULEÅ2007-04-03 06:00
<P>Landshövding Per-Ola Eriksson befinner sig just nu i norra Afrika på semester. Men han har ändå fått information om Banverkets planer på att skjuta upp Norrbotnia-banan på obestämd framtid. <BR>- Privata företag i Norrbotten och Västerbotten har inte ställt upp tillräckligt mycket för Norrbotnia-banan. Det måste vi ändra på. Därför ska jag ta initiativ till bildandet av ett konsortium som ska arbeta för att projektet kommer till stånd. <BR><BR><SPAN class=mr>Näringslivet mer aktivt <BR></SPAN>Enligt Eriksson är det uteslutet att staten kommer att betala alla kostnader för Norrbotnia-banan, det är därför som han vill att näringslivet blir mer aktivt. Han säger att det är en förutsättning för att projektet ska kunna genomföras. <BR>- Alla liknande projekt som genomförts under senare år har haft stöd av näringslivet. Ett exempel är Öresundsbro-projektet som stöddes av ett konsortium av privata företag. Utan det stödet hade bron aldrig byggts, säger landshövdingen. <BR>Riksdagsledamoten Stefan Tornberg säger att regeringen är inne på samma linje. I det sammanhanget refererar han till samtal med infrastrukturminister Åsa Torstensson. <BR>- Torstensson vill att Norrbotnia-banan byggs men det privata näringslivet måste gå in med pengar för att projektet ska genomföras. </P>
<P><STRONG>"Argumenten har stärkts"<BR></STRONG>Bakom planerna på Norrbotniabanan låg krav från den förra regeringens samarbetspartner, miljöpartiet. Nu ser det ut som att byggandet av banan inte kommer igång 2010 som planerat. Men miljöpartiets språkrör Peter Eriksson har inte tappat hoppet. <BR>- Argumenten för att bygga banan har stärkts på grund av att klimatfrågan blivit en så stor politisk fråga. Det motiverar ännu större satsningar på järnvägen. Ja, det handlar faktiskt om att vi måste ställa upp hela vårt transportsystem för att klara våra ambitioner när det gäller klimatet och klimatförändringarna, säger Peter Eriksson. <BR>Enligt Eriksson måste regeringen ge Banverket extra pengar för att man ska kunna genomföra planerna att bygga Norrbotnia-banan. Liknande tankar har Peter Roslund som leder den så kallade Norrbottnebanegruppen. Han ser med oro på Banverkets planer på att skjuta byggandet av Norrbotnia-banan på en oviss framtid. <BR>- Det skulle bli förödande för industrin här uppe och även för övriga Sverige. Järnvägen har dålig kapacitet när det gäller godstransporter och därför krävs en utbyggnad. Det är extra viktigt eftersom många företag i norr bidrar med stora exportinkomster, säger Peter Roslund.<BR><BR>Fotnot: Norrbottnebanegruppen representerar kommuner från Umeå i söder till Haparanda i norr. Dessutom ingår landstingen och länsstyrelserna i Norrbotten och Västerbotten plus enskilda företag.</P>
Läs även
<A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&amp;ArticleID=1484239&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2">Beklagande från Boden</A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&amp;ArticleID=1484246&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2">Besvikelse i Boliden</A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?ArticleID=1484191&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2&amp;ParentID=">Osäkert om banan</A>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!