Den planerade järnvägen mellan Umeå och Luleå är något Karl Petersen vill se gå i lås. Han säger att han alltid lyfter fram frågan om Norrbotniabanan i alla sammanhang han är i. Så gjorde han även på lördagens S-kongress som ägde rum i Stockholm.
- Vi i partiet har alltid frågan med oss, vi argumenterar och trycker på när det kommer till att bygga Norrbotniabanan hela vägen till Luleå
i stället för att den ska sluta i Umeå.
Karl Petersen menar att infrastrukturpolitiken måste sätta högre fart när det gäller byggandet av järnvägssystemet i Norrbotten.
Vill se mer engagemang
- Staten menar att de inte kan investera i mer än vad den årliga budgeten avser, men när det gäller investeringar i järnvägar som ska hålla i minst 100 år så tycker inte vi att man behöver hålla sig inom budgeten. Vi menar att staten kan låna pengar och betala tillbaka på lång sikt. Det är till exempel över 100 år sedan Malmbanan byggdes och den håller fortfarande.
En av de viktigare fördelarna Karl Petersen tycker att Norrbotniabanan medför är att godset kommer fram till industrierna utan att behöva trängas på banan. Han anser däremot att stödet inte är vad han önskat.
Mer engagemang önskas
- Vi hade gärna sett mer engagemang från regeringens sida. Det är klart att vi vill att de ska säga "nu bygger vi den", men vi kan inte göra annat nu än att driva frågan och ta upp den i alla sammanhang vi befinner oss i. Det här är viktigt för hela landet och dess miljö. Vi hoppas och tror att det går vägen.
För persontrafiken innebär Norrbotniabanan att restiderna halveras vilket ger ökad tillgång till arbetsmarknader.