Under 2014 återkallades 2.500 körkort i Sverige på grund av hälsoskäl.
Chefsläkaren på Transportsstyrelsen, Lars Englund, anser att siffran är på tok för låg.
– Det rimmar illa med tanke på att det varje år är 25.000 svenskar som får en demensdiagnos. Det är drygt 30.000 som drabbas av en stroke och 10.000-tals som får nedsatt syn. Något verkar inte fungera som det var tänkt.
Sverige är enda landet i Norden som inte kräver obligatoriska hälsokontroller för 75-åriga bilförare. Det svenska systemet bygger på att läkarna, enligt lag, ska anmäla när en människa inte längre är kapabel att köra bil.
Nu planerar Transportsstyrelsen att starta en intern utredning, som ska ta del av erfarenheter från andra länder och se om hälsokollar kan resultera i höjd trafiksäkerhet.
– Det börjar bli dags att titta på förarens betydelse i olycksstatistiken, förklarar myndighetens chefsläkare Lars Englund. Genom åren har vi jobbat mycket med vägarna och fordonen. Vi har fått ned dödssiffrorna, men det finns mycket kvar att göra.
Mona Ledin har arbetat som taxichaufför i Luleå i 43 år. Hon anser sig vara en bättre bilförare i dag.
– Jag har haft körkort i 57 år och kört bil nästan varje dag. Övning ger färdighet.
Trots det tvekar hon inte att ställa sig bakom förslaget.
– När man fyllt 60 år händer det en del saker i kroppen. Jag ser mycket tokigt i trafiken nästan varje dag. Det handlar om bilförare som inte riktigt hinner med i tempot eller hinner läsa trafikskyltar. Jag anser att det här förslaget är sprunget ur en omtanke för pensionärerna.
Mona Ledin delar taxibil med sin man Gunnar, 77. Under de senaste två decennierna har paret genomgått årliga hälsokontroller.
– Det är viktigt att få veta att vi hänger med. Man måste förstå att körkortet är en ynnest. Man måste upprätthålla sin kompetens. Det här kommer det bli strid om. Pensionärsorganisationerna slår tyvärr ifrån sig. De borde vara mer mån om pensionärerna.
I dag har 645.000 svenskar över 75 år körkort. Olycksstatistiken toppas dock av de med nytaget körkort.
Lars Hedberg, ordförande i PRO Norrbotten, tvekar inte att såga förslaget.
– Det här är inte bra. Det är oundvikligt att se det som något annat en åldersdiskriminering.
Den 73-årige före detta kommunalrådet i Älvsbyn anser att om obligatoriska hälsokontroller ska införas bör det gälla samtliga bilförare i Sverige.
– En 25-åring kan vara sjukare än en 75-åring. Varför ska man bara ge sig på oss äldre?