Laila, 80, fick sitt bank-id kapat – kontona tömdes: "Grundlurad"

80-åriga pensionären Laila Martin i Luleå fick sitt bank-id kapat via ett bluff-sms från påhittade "Power".
Bedragarna tömde hennes konton motsvarande över 40 000 kronor och nu vill hon varna andra.
– Jag blev grundlurad. Det tar fyra-sex månader innan jag har ekonomin i balans igen, säger Laila.

Grundlurad via sms. 80-åriga pensionären Laila Martin i Luleå gav bedragarna tillstånd att använda hennes bank-id och efter några dagar vara alla hennes bankkonton tömda, motsvarande över 40 000 kronor. "Jag fick en total chock", säger hon.

Grundlurad via sms. 80-åriga pensionären Laila Martin i Luleå gav bedragarna tillstånd att använda hennes bank-id och efter några dagar vara alla hennes bankkonton tömda, motsvarande över 40 000 kronor. "Jag fick en total chock", säger hon.

Foto: Nils Johansson

Luleå2025-01-06 07:00

Nyheten i korthet

  • 80-åriga Laila Martin från Luleå blev lurad av bedragare som kapade hennes bank-id via ett bluff-sms, vilket ledde till att hennes konton tömdes på över 40 000 kronor.
  • Bedragarna utförde tolv transaktioner, främst i Stockholmsområdet, och försökte även ta banklån och aktivera nya kontokort i Lailas namn.
  • Laila vill nu varna andra för liknande bedrägerier och uppmanar folk att aldrig svara på okända SMS, utan istället kontakta anhöriga eller banken.

De senaste åren har rubrikerna avlöst varandra om mobilbedrägerierna som riktas mot landets äldre. 

Laila Martin, 80 år, i Luleå är en av tusentals drabbade.

I slutet av november fick hon ett sms från elektronikkedjan Power om en paketleverans för 17 000 kronor – trots att hon aldrig hade beställt någon vara från dem.

– I sms:et fanns ett telefonnummer, så jag ringde upp och bad om att få hela leveransen stoppad.

Laila beskriver hur trevligt bemött hon blev av mannen i andra ändan av luren som ville koppla henne vidare till det han kallade för "Handelsbankens säkerhetsavdelning". 

– Jag fick både kontrollnummer och OCR-koder att använda, och gav dem tillstånd att använda mitt bank-id. De är så otroligt skickliga. 

undefined
Grundlurad via sms. 80-åriga pensionären Laila Martin i Luleå gav bedragarna tillstånd att använda hennes bank-id och efter några dagar vara alla hennes bankkonton tömda, motsvarande över 40 000 kronor. "Jag fick en total chock", säger hon.

Det ringde inga varningsklockor?

– Nej nej, jag var så upptagen med att inte förlora den där 17 000 kronorna och litade blint på att de var från Handelsbanken. Jag satt uppkopplad med dem i två dagar. Först när jag fick kontakt med riktiga Handelsbankens säkerhetstjänst måndagen därpå fattade jag att jag hade utsatts för ett bedrägeri.

Under ett fåtal dagar hade bedragarna lyckats utföra tolv transaktioner, främst i Stockholmsområdet, via Laila Martins bank-id, utgifter motsvarande totalt 42 000 kronor.

– Jag fick en total chock. Alla mina pengar var borta, jag blev helt grundlurad. De snodde 8 000 kronor enbart från mitt autogiro-kontot, 14 000 kronor från sparkontot och tusentals kronor även från andra konton – till och med de sista 500 kronor som jag hade kvar på mitt gamla lönekonto.

undefined
Bank-id kapat och konton tömda av fräcka mobilbedagare från fejkade "Power". "Jag fick både kontrollnummer och OCR-koder att använda, så jag gav dem tillstånd att använda mitt bank-id", säger 80-åriga Laila Martin.

Gärningsmännen försökte dessutom ta flera banklån och aktivera nya kontokort i Laila Martins namn men lyckligtvis hann hon avstyra det.

– Bankerna skickade tack och lov kreditupplysningsfrågor till mig innan det kunde ske. Tänk om de hade lyckats plocka ut tusentals kronor i banklån i mitt namn också? 

Sms-bedrägeriet och hennes kapade bank-id innebar oavsett att Laila drabbades hårt inför julen. Bedragarna hade tömt alla hennes konton och hon har tvingats ta kontakt med flera autogirokunder som inte har fått sina räkningar betalda. 

Hemförsäkringen täcker heller inga förluster, då Laila Martin själv överlät kontrollen av sitt bank-id till en utomstående bedragare.

Ändå har hon klarat sig relativt bra.

– Min dotter och hennes man har hjälpt mig med flera räkningar och hyran, så att jag inte skulle bli vräkt.  Och barnbarnet, som är så duktig på datorer, har tömt min mobil och dator på allt bedrägeriskräp nu. 

undefined
Transaktionerna avslöjade. Bedragarna tömde Laila Martins alla konton och gjorde betalningar för tusentals kronor via Klarna. "Tänk om de hade lyckats plocka ut tusentals kronor i banklån i mitt namn också?", säger 80-åriga Laila.

En polisanmälan har upprättats men hon har inga större förhoppningar om att ärendet kommer leda till väckta åtal mot misstänkta inblandade personer.

– Huvudmännen finns förstås i utlandet, varken banken, polisen eller Brottsofferjouren tror att det går att komma åt dem. Däremot finns namn och telefonnummer på de som ansökte om nya kontokort, och de kan kanske spåras upp. Men de kan förstås vara fejkade också. 

Och de förlorade 42 000 kronorna tror hon aldrig betalas åter.

– Det kan jag glömma. I stället får jag sikta in mig på att det tar fyra-sex månader innan jag har ekonomin i balans igen. Jag får göra avbetalningar och även betala tillbaka allt som min dotter har lagt ut. Inga godsaker alls för mig framöver. 

Bedrägerier via sms är numera en av de främsta inkomstkällorna för organiserad brottslighet, enligt polisen som samtidigt har stora utmaningar med att utreda brotten. 

Bara under 2024, fram till första veckan i november, hade exempelvis mobiloperatören Tele2 blockerat över 18 miljoner (!) bluff-sms med falska påståenden om att mottagaren hade gjort olika former av köp hos elektronikhandlare.

undefined
Bedragen inför julen, utan pengar kvar på kontona. "Min dotter och hennes man har hjälpt mig med flera räkningar och hyran, så att jag inte skulle bli vräkt. Och barnbarnet har tömt min mobil och dator på allt bedrägeriskräp nu", säger 80-åriga Laila Martin.

Laila Martin är väl medveten om att de kriminella ofta inriktar sig mot just pensionärer. 

– Vi äldre tror på myndigheterna och att allt som sägs är sant. Vi är alltför godtrogna. 

Men inte längre?

– Definitivt inte. Man lär så länge man lever. 

Därför vill hon nu också varna andra.

– Man ska aldrig svara på okända sms, utan i stället kontakta anhöriga, släkt och vänner och rådfråga dem. Om olyckan är framme, kontakta din bank omedelbart och spärra allt. 

– Och skäms inte. Det är inte ditt fel att bedragarna hittar kryphål hur försiktig man än försöker vara, säger Laila Martin, 80 år i Luleå. 

undefined
"Om olyckan är framme kontakta din bank omedelbart och spärra allt. Och skäms inte. Det är inte ditt fel – utan bedragarnas", säger Laila Martin, 80 år i Luleå.
Bluff-sms/Tänk på detta

1. Svara inte på sms eller mejl du misstänker är bluff.

2. Klicka inte på länkar.

3. Öppna inte bifogade bilagor. 

4. Lämna aldrig ifrån dig personliga uppgifter som personnummer, kontonummer, kortnummer eller inloggningsuppgifter.

5. Tänk på att ett erbjudande som låter för bra för att vara sant förmodligen inte är sant.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!