Videon är inte längre tillgänglig
Utöver godstrafiken ska persontrafiken, främst regional sådan, utvecklas tack vare Norrbotniabanan , är det tänkt.
Sådan trafik pågår redan i Norrland.
I det syftet finns Norrtåg AB, ägt av länstrafikbolag och regionala kollektivtrafikmyndigheter i Norrland. Landstingen i de fyra nordligaste länen är tillsammans med staten finansiärer.
Människor ska lära sig ta tåget till arbete, sjukhusvård, studier och möten.
– Vi fortsätter med samma strategi, det här har framtiden för sig. Det gäller att säkerställa att arbetsmarknadsregioner kan växa, säger Kent Ögren.
Trafiken byggs ut efterhand. Den bör dessutom gå hand i hand med lokal busstrafik.
Teknikstrul och tåg som inte höll måttet föranledde krav på kompensation. Norrtåg har enligt Kent Ögren fått 30 miljoner kronor av Trafikverket som kompensation för att Botniabanan blev försenad.
Norrtåg driver krav på tågägaren Transitio om ersättning för tåg som inte gick.
– Vi har allt nedtecknat, varenda buss som gått och så vidare, säger Kent Ögren.
Ovanpå det uppges Transitio , ägt av landets landsting, i sin tur driva krav mot tågtillverkaren Alstom.
Dessutom för Norrtåg förhandlingar med Trafikverket om kompensation för att bolaget blev en plågad försökskanin vid införandet av nya tågsystemet för Europa ( ERTMS ). En tanke med förhandlingen är att Norrtåg ska erbjudas förlängt avtal för rätten att färdas på järnvägen.
Vad gäller trafiken på Luleå-Umeå, där ett tåg dragits in, så kan det tåget komma att användas för specifik trafik på Luleå-Boden, Älvsbyn-Boden och Luleå-Boden-Haparanda, uppger Kent Ögren.