En som märkt av att bilköparna tänker på andra saker i dag då de ska köpa bil är Elin Rånby, vd för Rondellens bil o Luleå. Hon har sålt bilar i 15 års tid och märker en stor skillnad på dagens bilköpare, mot hur det var då hon började i branschen.
Utvecklingen av bilarnas motorer har gått snabbt de senaste åren. Många av dagens dieselmotorer ligger i dag på en förbrukning på sunt 0,4 liter per mil.
– Förr tänkte inte folk på vad förbrukningen låg på. I dag frågar alla hur mycket bilen drar, säger hon.
Bara en elbil
De rena elbilarna är i dag knappast något alternativ för bilköparna i Norrbotten. Själv har hon bara sålt en elbil och det var till ett elbolag.
– Det som kommer är laddhybriderna. Där har jag märkt ett stort intresse. Trots att våra bilar inte är klara för leverans än har vi redan sålt några stycken och de första får sina bilar i november, säger Elin Rånby.
Laddhybriderna drivs både med el och bensin eller diesel och blir på så sätt fossiloberoende. Den bil hon pratar klar ungefär fem mil på el om den är fulladdad och sedan går den över till bränsledrift. Bilen laddas med 220 volt, exempelvis i en motorvärmarstolpe. Något som passar Norrbotten bra eftersom vi redan har så många motorvärmarstolpar.
Gratis parkering
Hon tror att det behövs morötter av olika slag för att locka fler att köpa laddhybrider och andra så kallade supermiljöbilar. Det kan handla om gratis parkering, subventioner vid nybilsköp och annat. För i dag är priset högre på en elhybridbil högre än om du köper en "vanlig" bil. Fast driften kan bli betydligt billigare om man i huvudsak kör på el.
– På sikt kanske blir så att man inte får köra med fossila bränslen inne i städerna. Då är det bra att ha en laddhybrid, påpekar Elin Rånby, som tror och hoppas att utvecklingen av framtidens bilar går snabbt.