L: "S i Luleå vilseleder väljarna"

Liberalerna i Luleå anklagar Socialdemokraterna för "svartannonsering" av politiska budskap – utan avsändare. "S vilseleder väljarna", säger Jens Sundström (L), oppositionslandstingsråd.

Luleås kommunalråd Niklas Nordström  har flitigt delat en nativeannons om bostadsbyggandet i sociala medier. " När S köper fejkade artiklar, är det inte roligt att se hur de sprids som att de vore riktiga nyheter", säger Jens Sundström.

Luleås kommunalråd Niklas Nordström har flitigt delat en nativeannons om bostadsbyggandet i sociala medier. " När S köper fejkade artiklar, är det inte roligt att se hur de sprids som att de vore riktiga nyheter", säger Jens Sundström.

Foto: Nils Johansson

Luleå2018-08-21 13:44

Inför valrörelsen har S i Luleå och även distriktet satsat på så kallade native-annonser som har setts i Norrbottens Medias olika publiceringskanaler, såväl digitalt som i print (se faktaruta).

Nu reagerar Liberalernas Jens Sundström starkt över annonsernas utformning, som han menar saknar tydlig avsändare.

– Det vi ser S göra nu i Norrbotten är fusk. En av valets stora frågor handlar just om dessa anonyma politiska budskap, otydliga avsändare och otillåtna påverkan. Därför måste de stoppa den här "svartannonseringen", säger han.

Jens Sundström säger sig inte veta omfattningen av Socialdemokraternas "svartannonsering" men ger ett exempel, en betald native-annons som gäller bostadsbyggandet i Luleå, där "Norrbottens Media" står som avsändare.

– Vad har S för syfte att plocka bort sin logga och partibeteckning från en politisk annons? Detta ska nämnas vid sitt rätta namn – det är rent fusk. Jag kan inte se ett annat syfte än att S vill vilseleda väljarna.

Samtidigt menar han att Norrbottens Media måste följa Tidningsutgivarnas rekommendationer och regler för native-annonseringen.

– Det allvarligaste är att avsändaren saknas. Vi kan inte säga om det är Luleå kommun, LO-facken eller utländsk makt – Gud förbjude – som vill lyfta fram S, eller om det är partiet själva som har bekostat annonserna.

I tider av digitala troll och otillåten påverkan i sociala medier anser Jens Sundström att de politiska partierna måste föregå med goda exempel, i stället för att använda sig av svartannonsering.

– Oerhört problematiskt i en tid när vi pratar om ”fake news” och påverkansarbete. Vi har redan sett en uppsjö av främlingsfientliga sajter som skriver på samma försåtliga sätt för att skapa trovärdighet. Partierna får inte bidra till att sudda ut gränsen mellan journalistiska nyheter och valpropaganda.

Han vänder sig mot att ledande socialdemokrater, däribland kommunalråd Niklas Nordström, har delat den betalda annonsen som en nyhetsartikel om byggboomen i Luleå i olika sociala medier.

– När S köper fejkade artiklar, är det inte roligt att se hur de sprids som att de vore riktiga nyheter. Ett stort ansvar för dessa toppolitiker att fundera över.

I en annan annons betalad av S, även den utformad som en nyhetsartikel, medverkar ambulanssjukvårdare inom Region Norrbotten för att förmedla Socialdemokraternas sjukvårdspolitik.

– Där framgår i och för sig avsändaren, men samtidigt använder S sjukvårdens personal för att berätta hur duktiga de själva har varit. Jag har svårt att se av L, som har flera läkare aktiva inom partiet, skulle göra ett liknande ”hemmahos-reportage” i verksamheten om våra vårdförslag, säger Jens Sundström.

Efter att ha varit kontakt med Liberalernas riksorganisation tänker oppositionslandstingsrådet anmäla "svartannonseringen" till såväl Reklamombudsmannen som Tidningsutgivarna.

– S måste dra tillbaka annonserna omedelbart. De ger för mycket "bad will", säger Jens Sundström.

Vi söker kommentarer från bland andra Socialdemokraterna.

Fakta/Native-annons

"Native advertising" innebär att annonsörerna betalar för text och bilder som påminner om nyhetsartiklar och annat redaktionellt material i både utformning och innehåll.

Branschorganisationen Tidningsutgivarna är tydliga med att "natives" inte får lura läsarna, så att de inte förstår att det handlar om annonsering.

I rekommendationerna står bland annat att orden "ANNONS" och "INNEHÅLL FRÅN XXX" ska finnas med som märkning av materialet.

Annonsen ska också "på ett tydligt sätt" särskilja sig från det redaktionella innehållet genom exempelvis bakgrundsfärg eller på annat grafiskt sätt.

Källa: Tidningsutgivarna

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om