Kvinnor kör bättre än män
Nästan tre fjärdedelar av alla som omkommer i trafiken är män. Det visar en djupstudie som Vägverket region norr har gjort. Studien visar också att unga män som omkommer i trafiken kör alldeles för fort, är alkohol- eller drogpåverkade och struntar i att använda bälte. -Kvinnor är bättre bilförare än män, säger trafikläraren Susanne Gabrielsson.
Foto:
Vägverket region norr har tittat på alla dödsolyckor som inträffat i Norrbotten och Västerbotten mellan 1997 och 2006.En slutsats som Vägverket drar i studien är att kvinnor kör försiktigare och mer trafiksäkert än män. Män är mer aggressiva i trafiken och tar fler chanser.Undersökningen visar till exempel att kvinnor är mera positiva till trafiksäkerhetshöjande åtgärder. De bryr sig också mer om sin egen och sina medtrafikanters säkerhet och de följer trafikreglerna i större utsträckning än männen.-Ska jag vara helt uppriktig så borde killar ta körkort senare i livet, säger Susanne Gabrielsson.Överdrivet säkra
Gabrielsson har jobbat som trafiklärare i 16 år och före det var hon yrkeschaufför så hon vet vad hon talar om.-När jag började som trafiklärare stod männen för 97 procent av alla trafikbrott, berättar hon.Enligt Gabrielsson har män bättre självförtroende, oftast överdrivet, än kvinnor.-Jag märker det när jag utbildar tjejer och killar. Killarna saknar respekt och är inte rädda för att prova på nya saker medan tjejerna som regel är mer ambitiösa. De vill inte misslyckas utan arbetar hårt för att det de gör ska bli perfekt, säger hon.Enligt Susanne Gabrielsson har det emellertid skett en liten förändring på senare år.-Det har kommit fler och fler mjukiskillar. Jag hoppas att fler mammor tar ansvaret för eller åtminstone är delaktiga i sina söners trafikutbildning.Manligt perspektiv
När man diskuterar vad som utmärker en duktig bilförare görs detta ofta från ett manligt perspektiv.-Killarna är ofta körtekniskt duktiga men det är också mer tävlingsinriktade och tänker mindre på konsekvenserna av sitt agerande, menar Gabrielsson.När det gäller den teoretiska delen av körundervisningen har tjejer det lättare än killarna.-Tjejer får man "pusha" på lite ibland och de uppfattas
ibland som osäkra men att vara osäker är inte detsamma som att vara en dålig förare och en osäker person har större chanser att överleva i trafiken. Det är bra med en gnutta osäkerhet, säger Gabrielsson.Normalt uppfattas utbildning som någonting positivt men när det gäller trafikutbildning gäller det motsatta.-Folk tycker att det är dyrt och att det tar lång tid. Det får oss trafiklärare att känna viss frustration. Utbildningen är grunden för att vi ska få fram bra förare.Den nya handledarutbildningen tycker Gabrielsson är ett steg i rätt riktning.-Eleverna som kör med utbildade handledare har blivit bättre, säger hon.
Män (70 procent) reser oftare med bil till och från jobbet än kvinnor (55 procent). Männen pendlar längre sträcka än kvinnorna, upp till dubbelt så långt.Kvinnor åker mer kollektivtrafik än männen.Så många som 30 procent av kvinnorna uppger att de undviker att åka bil eftersom de tycker att det är obehagligt och att de känner sig hotade i trafiken.Fler män än kvinnor har körkort.Unga män klarar körkortsprovet i högre omfattning än kvinnor i samma ålder.Flest dödade finns bland män i åldersintervallet 18-24 år.Män får 82 procent av alla böter i trafiken.Nästan 80 procent av de män som dör i trafikolyckor är drog- eller alkoholpåverkade. Motsvarande siffra för kvinnorna är 25 procent.I princip alla som dör i MC- och mopedolyckor är män.Av alla som dog i trafiken i region norr under de tio år studien avhandlar hade 46 procent av männen och 62 procent av kvinnorna på sig säkerhetsbälte.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!