Kustbussar läggs ner - för få resande

Konkurrensen från Y-buss på busstrafik längs Norrlandskusten upplevde aldrig ettårsdagen. Trafiken läggs ner.
- Underlaget var litet, säger Tomas Byberg, ordförande i Y-buss.

Luleå2011-08-20 06:00

Den indragna trafiken berör Norrbottensåkerierna Alviks trafik och Brändöbussen, som svarat för trafiken i Y-buss namn. Nu tar Y-buss över bussarna men inte chaufförerna.

Historiken är att offentligägda Länstrafiken över åren upphandlat trafik längs Norrlandskusten. Bekant är de blå tvåvåningsbussar som går på E4. Den trafiken finns kvar och senast vann Veolia upphandlingen.

Sammanslutningarna Y-buss från Mellannorrland och Centrala buss i Norrbotten, med många små bussåkare, började i inledningen av det här året köra kusttrafik på rent kommersiell grund mellan Luleå och Umeå, med möjlig fortsättning. Här handlade det om gula bussar på en våning och som framgått var det två bussåkerier från Luleå som styrde.

Upphör helt
I början av sommaren trappades trafiken ner och stod senare helt stilla. Ledningen i Centrala Buss i länet sade då att tanken var att fortsätta med trafik efter uppehållet, fast hur var oklart.

Men trafiken upphör helt.

- Det var få resande. Det tar ett tag att köra in en sträcka, det var vi medvetna om men vi vill samtidigt satsa på trafiken söder om Umeå, som inte omfattas av upphandling, och när resandet norr därom var lågt så bestämde vi oss för den här lösningen, säger Tomas Byberg, ordförande i Y-buss.

Det som händer är att Y-buss använder de överblivna bussarna från Norrbotten till att förstärka kusttrafiken från Umeå och söderut.

Offentligt upphandlade trafiken på Umeå-Sundsvall inriktas framöver på tåg på Botniabanan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om