Norrbottens-Kuriren, genom mediekoncernen NTM, har nominerats i den prestigefyllda tävlingen INMA Global Media Awards. Det är arbetet med att redesigna sajter och appar och lansera superlokala nischade nyhetsbrev som uppmärksammas.
– Jätteroligt att uppmärksammas i ett sånt sammanhang och ett fint kvitto på att den digitala upplevelsen för våra prenumeranter håller hög nivå, säger Norrbottens-Kurirens chefredaktör Anton Olofsson.
Norrbottens-Kuriren och NTM har senaste tiden satt tydligt fokus på att utveckla den mobila nyhetsupplevelsen och genomfört en mängd förbättringar av användarupplevelsen på nyhetssajten och appen. Bland annat har nya lösningar lanserats för en nyhetstätare startsida, personalisering av innehåll utifrån geografi och ett nytt storyformat för presentationen av vår fördjupade journalistik. Arbetet med sajter och appar är som ett av fem bidrag från hela världen nominerat i kategorin bästa produktutveckling.
Nyhetsbrev är ett av flera sätt för att nå ut med Norrbottens-Kurirens journalistik till läsarna. Just nyhetsbrev, och nischade sådana, är också nominerade till ett pris, för bästa idé för att uppmuntra till läsarengagemang.
Kuriren har till exempel lanserat nyhetsbrevet "Kom närmare Luleå" som ger läsarna full koll på alla nyheter som händer i staden.
– Det är ytterligare ett sätt att sprida våra bästa nyheter om Luleå. De som prenumererar på nyhetsbrevet kan vara säker på att få de viktigaste nyheterna direkt i sin inkorg. Vår nyhetssajt erbjuder mycket läsning och nyhetsbreven är en bra sammanfattning av senaste veckans publiceringar, säger Anton Olofsson.
I utvärderingen av NTM-tidningarnas nischade nyhetsbrev har man kunnat se att mottagarna verkligen gillar innehållet, och både öppnar mejlen i väldigt stor utsträckning, och också klickar sig vidare för att läsa artiklarna på sajten.
Tävlingen Global Media Awards lyfter fram olika utvecklingsinitiativ och kampanjer som utmärkt sig under året. Totalt har 193 finalister nominerats till årets INMA Global Media Awards 2024. Över 700 bidrag skickades in från mediebolag i 43 olika länder. 16 bidrag från Sverige är nominerade, och två av dessa kommer alltså från NTM. Vinnarna utses vid en konferens i London den 22-26 april.