Det viktigaste redskapet i fotografens verktygslåda kräver lite träning men har inget med teknik att göra. Det handlar i stället om att öva sig på att se. När man komponerar bilden är det viktigt att använda hela bildrutan, hela bilden spelar roll. Bildens komposition kan både förstärka och arbeta emot bildinnehållet, något som fotografen kan använda sig av. En bild med stökig bakgrund, linjer som löper kors och tvärs eller många starka färger, kan ge betraktaren en känsla av kaos. Bilder med raka linjer och lugna bakgrunder upplevs däremot som harmoniska.
Mer än bara ett kort
Kurirens fotograf Linda Wikström har jobbat som pressfotograf i 18 år och kompositionstänkandet sitter hårt i ryggmärgen:
- När man har fotat länge så blir det mer en känsla än någonting man måste tänka på. Kompositionen tillsammans med innehållet är det som gör att bilden blir något mer än bara ett ”kort”.
Ett enkelt sätt att lära sig bildkomposition är att titta på bilder i fotoböcker, tidningar och bloggar och sedan pröva sig fram. Den vanliga devisen ”du måste kunna reglerna för att bryta dem” gäller även här.
Rör till det lite
- När man lärt sig vad som fungerar och inte så kan man också frångå det och göra nästan helt tvärtom. Ofta så utvecklar man med tiden en förkärlek för att komponera sina bilder på ett visst sätt.
Ibland kan fotografer också medvetet vilja störa bildkompositionen för att röra till det lite menar Linda Wikström.
- En allt för harmonisk bild kan ofta bli ganska tråkig. Tänk på vad du vill säga med bilden. Kompositionen kan leda blicken till det som man vill visa i bilden på många olika sätt. Genom att ha bakgrunden eller förgrunden skarp eller att använda sig av linjer som leder blicken dit man vill. Hur ljuset faller är också viktigt för vart man tittar.