Krymp korridorerna

En bro över Hamnholmen mellan Svartöstan och SSAB är ett bra alternativ för dragning av Norrbotniabanan. En annan tänkbar dragning är infart vid Storheden och Notviken. Det säger Luleå kommun i ett yttrande. Samtidigt ber kommunen att de olika korridorerna smalnas av för att inte stoppa utvecklingen i kommunen.

LULEÅ2008-04-19 06:00
Luleå kommun har fått möjlighet att säga vad man tycker om hur Norrbotniabanan ska sträcka sig i kommunen - om planerna genomförs. Kommunen inleder sitt yttrande med att säga att banan kommer att ha stor betydelse för näringslivet och för utvecklingen i Luleå, norra Sverige och Nordkalotten.För breda korridorer
Efter att ha konstaterat det varnar kommunen för de breda korridorer som Banverket har i sin planering. Enligt kommunen berörs centrala delar av kommunen där behovet av expansion och utveckling är stort. Därför kräver kommunen att korridorerna smalnas av."Kommunen arbetar redan nu med detaljplaner inom tre områden som ligger inom korridorerna i järnvägsutredningen: Svartöbrinken, östra Storheden och Storheden."Tidsförluster
I sitt yttrande till Banverket talar Luleå kommun om nackdelen med en västlig sträckning. Bland annat påtalas att det ger en "säcklösning" och därmed tidsförluster för persontrafik som ska passera Luleå. Dessutom påpekas att en västlig sträckning innebär att järnvägen inte kan anslutas till Luleå flygplats.Samtidigt talar kommunen om en fördel med en västlig sträckning: de ger en bra lösning för godstransporter.En östlig sträckning har fler fördelar ur kommunens åsikt, inte minst för att man då kan koppla ihop flygplatsen med andra viktiga punkter i Luleå som hamnområdet på Svartön, Luleå centrum, universitetet, kombiterminalen i Gammelstad. Och Sunderby sjukhus.Efterlyser alternativ
Kommunen konstaterar att man inte kan förorda något av dessa båda alternativ. Samtidigt efterlyser man ytterligare två alternativ som inte finns med i Banverkets utredning:nn en infart över Gråsjälfjärden söder om Gråsjälören till området nordväst om Cementann infart över Sandön med en bro.Luleå kommun vill också utreda en infart över Hamnholmen med en tunnel i östlig riktning.
Fotnot:
Luleå kommuns yttrande över Norrbotniabanan har tagits fram av stadsbyggnadskontoret, miljökontoret, Luleå hamn, Räddningstjänsten, Utvecklingskontoret och tekniska förvaltningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!