Som Kuriren berättat har Kronanvägen legat i byrålådan ett tag men planen har aldrig skrotats. De boende på Östra Kronan vill slippa vägen eller se den dras längre från villaområdet.
Nu tar kommunen åter sats för att få vägen till stånd. Ett planprogram för området mellan Östra Kronan och Kronanbacken ska ut på samråd och där finns vägen med. Och den ligger kvar där den alltid legat.
- Vi tittar på olika alternativ men om den ska flyttas så är det marginellt, säger gatu-
chef Göran Gabrielsson.
Inte försvarbart
Kommunen ser inte att vägen kan flyttas mer än högst ett tiotal meter och då är det inte försvarbart att bygga en ny väg och riva upp den befintliga. Vid en flytt ännu längre söderut hamnar vägen i sumpmark samtidigt som det ska klämmas in mer bebyggelse i området.
Allt detta begränsar alternativen menar Gabrielsson.
- Det viktigaste är hur vägen utformas. Det kommer inte att bli några höga hastigheter och vi får utforma vägområdet så att störningen blir så liten som möjligt, säger han.
Det har även gjorts en studie av hur mycket trafik vägen kommer att få. Det handlar om 7.500 fordon per dygn, detta dock under förutsättning att Luleå får 10.000 nya invånare.
- Det är jämförbart med Mjölkuddsvägen och den är inte hårt trafikerad, säger Nelli Flores Nilsson, plan-
arkitekt på stadsbyggnadskontoret.
Hon jobbar med det planprogram som ska presenteras vid ett offentligt samråd den 9 april.
- Vi kan inte flytta vägen så mycket, sammanfattar hon problemet.
1.500 fordon
Trafikstudien visar dock att endast 1.500 fordon som kommer från Skiljevägen kommer att köra vidare mot Lulsundet och nyttja hela Kronanvägen som genomfartsled. De allra flesta antas svänga ned på Armévägen i stället.
- Det är det bästa alternativet rent tidsmässigt. Men om trafikanterna upplever det så och verkligen gör så kan vi inte veta, säger Mikael Sundvall på gatukontoret.