Kronanvägens vara eller icke vara har stötts och blötts under många år. Vägen ska dras genom bostadsområdet Kronan och binda ihop Hertsön/Lerbäcken med Björkskatan/Porsön.
Men efter protester från villaägarna på, det då nybygga Östra Kronan, drog kommunen tillbaka sitt förslag 2008. Kommunen var helt enkelt rädd för att protesterna mot vägen skulle stoppa den fortsatta exploateringen av området.
Kommunens vägplaner väcktes dock till liv 2012 och sedan dess har det hållits en rad samrådsmöten kring vägdragningen. I somras så presenterade så kommunen ett nytt förslag.
– Stäckningen är densamma. Det vi gjort är att vi ändrat gestaltningen av vägen. Bland annat har den gjorts smalare och är inte längre en genomfartsled, utan en stadsgata, säger Olle Norqvist, planarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen.
Ser man på de synpunkter som kommit in så finns kritiken mot vägen fortfarande kvar, men kanske inte lika hård. De boende på Värnpliktsgatan är de mest kritiska och tycker att vägen borde ha en annan dragning, alternativt bara bli en bussgata. På Husaragatan är de mest oroliga för hastigheten och föreslår en hastighet på 30 kilometer i timmen samt säkra övergångsställen.
– Hastigheten är inget som bestäms i en detaljplan. Nu tittar vi på de synpunkter som kommit in och gör några ändringar utifrån det. Sedan börjar jobbet med detaljplaneringen, förklarar Olle Norqvist.
Trafikmängden är beräknad till 5 000 - 10 000 fordon per dag. Om allt går enligt kommunens planer kan vägen stå klar 2019. Den totala vägsträckan som behöver byggas är på cirka 900 meter.