Krögare gör tummen ned för succébetyget för SM-veckan

I förra veckan valde arrangörerna att beskriva SM-veckan som en folkfest. Nu kommer kritiken från Luleås krögare. ”Jag hade räknat med betydligt fler personer i rörelse på Köpmantorget”, säger Tomas Lidberg på Cafe Nouveau.

Trots scen, trots storskärm uteblev den stora publikfesten under SM-veckan vittnar stans krögare om. "Det blev aldrig det tryck som det spekulerades om innan arrangemanget drog igång", säger krögaren Tomas Lidberg.

Trots scen, trots storskärm uteblev den stora publikfesten under SM-veckan vittnar stans krögare om. "Det blev aldrig det tryck som det spekulerades om innan arrangemanget drog igång", säger krögaren Tomas Lidberg.

Foto: Anders Appelgren

Luleå2024-04-08 06:00

Tongångarna har gått i dur, när det veckolånga mästerskapstävlingarna i Luleå och Boden summerades av arrangörerna strax före påsk.

På Köpmantorget i Luleå byggdes en scen för medaljceremonier och artistframträdande. Det utlovades folkvimmel med After sport-aktiviteter under kvällstid.

Alla krögare som Norrbottens-Kuriren varit i kontakt med vittnar om att utfallet inte alls blev som planerat. Med undantag för när guldtjejerna från Luleå hockey hyllades under invigningen var Köpmantorget nästan lika glest befolkat som under en vanlig måndagskväll.

– Vi hade ändrat i våra menyer för att erbjuda tillresande något speciellt, men det var bara våra stamgäster som dök upp. Prisutdelningar ställdes in och det blev aldrig något riktig publiktryck på Köpmanstorget, hävdar Tomas Lidberg.

Krögaren Emma Laiti på Friends driver restaurang i både centrala Luleå och i Boden. Hon vittnar om att stämningen var märkbart högre i militärstaden.

– I både Luleå och Boden plockade jag in extra personal för att kunna hålla öppet längre om kvällarna. Vi såg en liten ökning i försäljningen på vardagar, men i Luleå skiljde det sig inte mycket jämfört med en vanlig helg. Utfallet i Luleå blev svagt, speciellt med tanke på att det skapades aktiviteter på Storgatan precis utanför vår dörr.

Varför tror du att folkvimlet uteblev?

– Jag tycker att det är roligt när det händer saker på stan och sånt gynnar oss i slutändan. Kanske skulle arrangemanget ha marknadsfört mer för att nå ut till fler lulebor.

En företagare i Luleå, som inte vill ha sitt namn i tidningen, berättar att SM-notan slutade i en ekonomisk förlust. Påståendet om "5.000 besökare i stan" blev aldrig verklighet, vilket resulterade i onödiga merkostnader för inhyrd extra personal och kvar blev välfyllda lager av osålda varor.

SM-veckans projektledare Sandra Ottosson understryker att utvärderingen bland restauranger i Luleå och Boden inte är klar.

– Jag har bara hunnit prata med någon enstaka krögare i Boden. En sade att det hade varit den bästa helgen på fyra år, där de sålde slut på allt öl. Men jag har inte hunnit prata med någon från Luleå.

Jag har pratat med krögare som efterlyser mer marknadsföring på hemmaplan. Finns det något som du ser som ni kunde ha gjort bättre?

– Det måste jag be att få återkomma till. Vi behöver göra vår utvärdering innan vi kan säga något om utfallet av SM-veckan, svarar Sandra Ottosson.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!